Z gazem ekologicznie i taniej - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Z gazem ekologicznie i taniej

Dbałość o ekologię w Tarnowie przejawia się m.in. sukcesywnym przechodzeniem przez miejskie spółki na pojazdy zasilane gazem. Obecnie 11 gazowych samochodów-śmieciarek użytkuje Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, 33 napędzanych gazem autobusów posiada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, jeden samochód z silnikiem na gaz ma Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych.

Pierwszy jelcz-śmieciarka napędzany metanem pojawił się w MPGK w Tarnowie w lipcu 2005 roku. Uznano go wtedy za najbardziej ekologiczną śmieciarkę w kraju. Kilka miesięcy później spółka zdecydowała się na zmodyfikowanie jeszcze jednego takiego pojazdu, czego podjęła się, tak jak za pierwszym razem, firma z Mielca. Wcześniej obydwa jelcze zasilane były olejem napędowym. Koszt obu modyfikacji wyniósł ok. 200 tys. zł.

Okazało się jednak, że tego typu śmieciarki pod względem ekonomicznym nie sprawdzają się. Koszty adaptacji silników miały zwrócić się po 8 latach, to jednak zbyt długo, bo po tym czasie cały pojazd jest już w znacznym stopniu wyeksploatowany. Później pojawiły się w firmie śmieciarki napędzane gazem, ale już z silnikami produkowanymi konkretnie pod to paliwo – te okazały się pod względem ekonomicznym znacznie bardziej opłacalne.

W 2011 roku pojawiły się dwie nowe śmieciarki zasilane gazem ziemnym. Samochody Iveco, dzięki stosunkowo niewielkim rozmiarom, były wykorzystywane do sprzątania głównie Starego Miasta. Pojazdy trafiły do MPGK dzięki pierwszej w Polsce umowie zawartej pomiędzy PGNiG a samorządem. MPGK szacowało wówczas, że eksploatacja aut napędzanych CNG jest o 40 proc. tańsza niż tankowanych olejem napędowym.

MPGK posiada obecnie 11 pojazdów zasilanych gazem CNG. Są to pojazdy przeznaczone do odbioru odpadów komunalnych (zarówno zmieszanych jak i zbieranych selektywnie). W okresie od stycznia do maja br. zużyto do napędu tych samochodów 31 tys. 85 m3 gazu.

* * *

MPK w Tarnowie autobusy z napędem gazowym eksploatuje od października 2004 roku. Obecnie firma użytkuje 95 pojazdów, 33 z nich, czyli 1/3 taboru, to pojazdy CNG. Cała ta flota jest bardzo nowoczesna i oparta na autobusach firmy Scania. 27 pojazdów CNG spełnia normę Euro 6, a pięć normę Euro5EEV. W całym taborze liczącym 95 sztuk pojazdy spełanijące normę Euro5 i Euro6 to aż 82%, czyli jest to jeden z wyższych wskaźników w kraju. MPK posiada także dwa nowe pojazdy dostawcze zasilane CNG, zakupione w 2019 roku.

Tarnowianie doceniają autobusy na gaz, gdyż z ich rur wydechowych praktycznie nie wydostają żadne szkodliwe substancje, spaliny nie mają żadnego zapachu, a silnik gazowy działa znacznie ciszej niż diesel. Z racji wyższej temperatury pracy silnia gazowego w tak zasilanych autobusach jest cieplej w zimie.

Oprócz zysków dla środowiska użytkowanie pojazdów CNG oznacza bardzo duże oszczędności dla MPK – to 800 tys. zł rocznie (ok. 20%) w porównaniu z autobusami z silnikiem Diesla. To spora kwota, bo roczne wydatki na paliwo w firmie to 5-6 mln zł.

Wszystkie pojazdy CNG użytkowane przez miejskie spółki są przystosowane do zasilania biogazem. W razie pojawienia się lokalnego dostawcy biogazu można od razu i bez dodatkowych kosztów przejść na takie zasilanie, co zapewni tym pojazdom prawie całkowitą bezemisyjność.

* * *

Tarnów jest modelowym przykładem wykorzystania pojazdów z napędem gazowym, stąd w mieście gościła niedawno ekipa branżowego portalu informacyjnego cng-lng.pl realizując m.in. materiał filmowy na ten temat. Jest on do obejrzenia tutaj:

https://cng-lng.pl/wideo/reportaze/W-Tarnowie-stawiaja-na-gazomobilnosc,reportaz,322.html


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejTarnów.pl miesięcznik miejski