TARNÓW / Miasto / Aktualności tarnowskie / Pytanie o elektryczne autobusy

Pytanie o elektryczne autobusy

Pytanie o elektryczne autobusy

MPK Tarnów planuje, że w ciągu 10 lat powiększy swój tabor o 30 autobusów elektrycznych, zasilanych bateriami lub paliwowymi ogniwami wodorowymi. Spółka ogłasza w tej sprawie dialog techniczny. - To procedura, która pozwala na dokładną prezentację ofert producentów i na jak najsolidniejsze przygotowanie się do przyszłych zamówień. Nie chodzi o to, żeby szybko kupić autobusy, tylko żeby podjąć przemyślane decyzje  – podkreśla prezydent Tarnowa, Roman Ciepiela.

 

MPK informuje, że już od dłuższego czasu analizuje wszystkie dostępne na rynku warianty alternatywnych napędów. Na bazie tych studiów określiło, że w dziedzinie e-mobilności najbardziej obiecujące i spełniające potrzeby Tarnowa są dwa warianty: elektrobus bateryjny wyposażony w dużą, ładowaną w nocy baterię o pojemności co najmniej 400 kWh lub elektrobus z paliwowymi ogniwami wodorowymi. Wariant z wodorowymi ogniwami paliwowymi jest uzależniony od dostępności wodoru o czystości 99,999% w racjonalnej cenie zakupu. - Z prowadzonych przez nas rozmów wynika, że można liczyć na zapewnienie stałych dostaw czystego wodoru już w przyszłym roku. Taki scenariusz otwiera możliwości zakupu 5-10 elektrobusów wodorowych w roku 2020 –mówi Jerzy Wiatr, prezes zarządu tarnowskiego MPK. Drugi rozpatrywany wariant to elektrobus bateryjny z bateriami o dużych pojemnościach, powyżej 400 kWh lub więcej. MPK jest zainteresowane zarówno bateriami litowo-jonowymi o dużej trwałości lub bateriami magnezowo-jonowymi ze stałym elektrolitem. Wszystkie zapewniają duży zasięg dzienny i trwałość ponad 10 lat. Z informacji medialnych wynika, że pojazdy o takich bateriach mają być dostępne w sprzedaży już w 2019 lub 2020 roku. - Zapowiadane przez rząd wielomiliardowe środki na wsparcie zakupów zeroemisyjnych autobusów stwarzają szansę dla MPK Tarnów oraz innych firm komunikacyjnych, zainteresowanych ekologiczną komunikacją miejską. Liczymy, że skorzystamy z zapowiadanego wsparcia finansowego, a dialog techniczny pozwoli nam na podjęcie najbardziej racjonalnej decyzji dla Tarnowa na wiele kolejnych lat – mówi Jerzy Wiatr.

MPK informuje również, że trwające 14 dni testy autobusu elektrycznego Solaris Urbino 12 Electric zakończyły się znakomitym wynikiem zużycia prądu. Od 9 do 22 lipca 2018 pojazd przejechał 2432 kilometrów, zużywając przy tym 2724 kWh energii elektrycznej. Oznacza to zużycie 112 kWh na 100 kilometrów. To efekt dobrej konstrukcji pojazdu i właściwego doboru kierowców, którzy dostosowali się do jego specyfiki. Pomogło również to, że testy odbywały się w okresie letnim. Zimą zużycie prądu na ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej i baterii z pewnością znacząco się zwiększy. Kierowcy chwalili wysoki komfort stanowiska pracy kierowcy, płynną jazdę, łagodne hamowanie, ciszę w pojeździe przy małych prędkościach, znakomitą widoczność z pozycji kierowcy, bardzo wydajną klimatyzację, układ foteli ze stanowiskiem dla wózków przy środkowym wejściu. Narzekali na ciężko kręcącą się kierownicę, odbicia oświetlenia wewnętrznego od szyb w nocy i problemy z uruchomieniem się systemu ładowania pojazdu. Pasażerowie docenili klimatyzację, ciszę we wnętrzu, dużą liczbę foteli dostępnych z niskiej podłogi, płynną jazdę. Więcej o efektach testów na stronie MPK.

 

(dm)

Znaczniki

Archiwalne