III LO mistrzem Tarnowskiej Ligi Debatanckiej
Reprezentacja III Liceum Ogólnokształcącego okazała się najlepsza w VII sezonie Tarnowskiej Ligi Debatanckiej. Ekipa „Trzeciego” w finale pokonała uczniów V LO. W decydującym starciu, które odbyło się 2 kwietnia w tarnowskim teatrze, uczestnicy musieli zmierzyć się z tezą „Normy promowane w przestrzeni publicznej mają mniejszy wpływ na kreowanie postaw moralnych niż wartości wyniesione z domu”. – Dotychczas zdobyliśmy brąz i srebro. Można powiedzieć, że do trzech razy sztuka – komentują ze śmiechem zwycięzcy.
Co roku do udziału w TLB zgłasza się coraz więcej szkół. W ostatnim sezonie, oprócz III i V LO, rywalizowali uczniowie: II LO, IV LO, VII LO, Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych, Zespół Szkół Technicznych, Zespół Szkół Plastycznych, Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych, Zespół Szkół Budowlanych, I i II LO z Dębicy, Zespół Szkół nr 2 z Dębicy. Uczestnicy dyskutowali m.in. na tematy społeczne, gospodarcze, historyczne i kulturalne. W tym roku w projekcie wzięło udział ponad dwustu uczniów. Do debat przygotowywali ich szkolni koordynatorzy oraz trzech profesjonalnych couchów. Mistrzów wspierała Marta Mikosińska, polonistka z III LO. – Żeby dobrze debatować, trzeba umiejętnie przetwarzać wiedzę. Tego akurat brakuje w dziewięćdziesięciu procent polskich szkół. To, co się dokonuje w debacie, jest niezwykłe właśnie dlatego, że uczestnicy muszą bardzo szybko wykorzystać wiedzę w określonym kontekście, a następnie zbudować argument i kontrargument. Uczeń musi przede wszystkim umieć słuchać – wyjaśnia koordynatorka zwycięskiej drużyny z III LO.
„Złotą” drużynę tworzyli: Zuzanna Piotrowicz, Tymoteusz Turski, Filip Olszówka, Mirosław Jarosz, Tomasz Kwiek oraz Bartek Bednarczyk. Co dał im udział w lidze debatanckiej? – Przede wszystkim swobodę wypowiedzi. Moje początkowe publiczne wystąpienia to walka ze stresem. Gdy pierwszy raz wychodziłem na mównicę, cały się trząsłem z nerwów, teraz podchodzę do tego ze spokojem – stwierdza Tomasz Kwiek, który występował w roli pierwszego doradcy. – Od kiedy startuję w lidze, widzę proces przemiany. Debaty otworzyły mi oczy na wiele kwestii, których wcześniej nie dostrzegałem na lekcjach. Pozwoliły mi uwierzyć w swoje umiejętności, w to, że jestem w stanie przebić się z głosem, z moim sposobem myślenia – podkreśla Mirek Jarosz, czwarty mówca.
W finale drużyny miały za zadanie przedstawić argumenty do tezy „Normy promowane w przestrzeni publicznej mają mniejszy wpływ na kreowanie postaw moralnych niż wartości wyniesione z domu”. Finaliści przyznają, że teza nie należała do łatwych. – Było to dla nas spore wyzwanie, po tym jak w kilkudziesięciu pojedynkach trafialiśmy na tezy dużo ciekawsze, poszerzające światopogląd, a przygotowanie się do nich i sprawiało nam czystą przyjemność. Tutaj czekało nas spore zaskoczenie, gdyż temat był skomplikowany. Baliśmy się, że podejdziemy do tezy zbyt ambitnie i nikt nas nie zrozumie – wyjaśnia Zuzanna Piotrowicz, pierwsza mówczyni.
Dodajmy, że reprezentacja III LO pomyślnie przeszła eliminacje w Poznaniu i znalazła się w gronie szesnastu najlepszych drużyn w kraju. O tytuł mistrzów Polski debat oksfordzkich uczniowie powalczą jeszcze w kwietniu.
(ww)