Kolejne sukcesy Puellae Orantes - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Kolejne sukcesy Puellae Orantes

Dziewczęcy Chór Katedralny „Puellae Orantes” powrócił z dwudziestej podróży zagranicznej. W dniach 07.07 – 13.07 brał udział w Międzynarodowym Konkursie Chóralnym „C.A. Seghizzi” w Gorizii, we Włoszech, z którego przywiózł nagrodę specjalną dla chóru o głosach równych „za wykonanie z największym kunsztem programu I i II.” „Seghizzi” należy do sześciu konkursów tworzących Grand Prix muzyki chóralnej. Powyższe konkursy odbywają się w Arezzo (Włochy), Gorizii (Włochy), Varnie (Bułgaria), Debrecen (Węgry), Tour (Francja) i Tolosie (Hiszpania).

„Seghizzi” jest najtrudniejszym konkursem spośród wcześniej wymienionych, a zarazem najtrudniejszych konkursem chóralnym na świecie. Jego początki sięgają roku 1961, a od dwóch lat międzynarodowe Jury przyznaje najlepszemu chórowi tzw. „Trofeum Narodów”. Chór, który zdobywa Grand Prix otrzymuje prawo do tytułu Najlepszego Chóru Świata przez okres jednego roku.

Specyfiką konkursu w Gorizii jest podział chórów na dwie sekcje: A i B. Podziału na sekcje dokonuje Rada Artystyczna na podstawie przesłanego przez chór aktualnego materiału dźwiękowego, dokonań artystycznych oraz repertuaru, który chór chce zaprezentować. W sekcji B jest podział na kategorie: chóry dziecięce, mieszane, jednorodne, zespoły wokalne. W sekcji A nie ma podziału na kategorie. Kwalifikowanych jest do niej kilkanaście najlepszych zespołów. „Puellae Orantes” został zakwalifikowany do sekcji A, co – jak napisał w oficjalnym liście Prezydent „Seghizzi”- należy rozpatrywać w kategorii wielkiego sukcesu, gdyż chóry były poddane bardzo ostrej selekcji.

W tym roku, w 48. edycji, w konkursie wzięły udział chóry z czterech kontynentów, reprezentujące 15 krajów: Belgię, Danię, Hiszpanię, Holandię, Niemcy, Indonezję, Norwegię, Polskę, Południową Afrykę, Puerto Rico, Republikę Czech, Rosję, Serbię, Szwajcarię, Węgry.
Były to chóry mieszane, złożone z dorosłych osób - wykształconych śpiewaków.

Chór „Puellae Orantes” był jedynym chórem jednorodnym i zespołem złożonym z najmłodszych uczestników konkursu.
Każdy chór mógł wystąpić z kilkoma programami. Dziewczęta prezentowały trzy programy: monograficzny – muzykę współczesną; historyczny, składający się z utworów z trzech okresów muzycznych - renesansu, romantyzmu i muzyki współczesnej; oraz aranżacje utworów folklorystycznych. Powyższe aranżacje wykonali dla chóru polscy kompozytorzy: Miłosz Bembinow i Jacek Sykulski.
Możliwość zaprezentowania się wśród najlepszych chórów świata jest wielkim sukcesem i była dla zespołu ogromnym przeżyciem, któremu towarzyszyły gorące emocje. Występy chóru były bardzo ciepło przyjmowane przez publiczność i wysoko ocenione przez międzynarodowe Jury, składające się ze specjalistów z zakresu wokalistyki i chóralistyki, pochodzących z Filipin, Hiszpanii, Japonii, Norwegii, Polski, Słowenii, Szwecji i Włoch.

Jurorzy podkreślali krystaliczne brzmienie chóru, dobrą intonację, wysoką kulturę muzyczną oraz umiejętności interpretacyjne.
Otrzymana nagroda jest uwieńczeniem żmudnej pracy. Do konkursu chór przygotowywał się od roku.
Program przygotowany na konkurs zostanie zaprezentowany mieszkańcom Tarnowa w październiku.
Pod koniec sierpnia ukaże się kolejna (szósta) płyta Dziewczęcego Chóru Katedralnego „Puellae Orantes”, zatytułowana „Klasycy Wiedeńscy”.
Płyta będzie wyjątkowa z uwagi na jej liryczny, ciepły nastrój. Znajdą się na niej najpiękniejsze utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Josepha Haydna i Michaela Haydna:
1. AVE VERUM CORPUS, K618 – WOLFGANG AMADEUS MOZART
2. LAUDATE DOMINUM z VESPERAE SOLENES DE CONFESSORE, K339 - WOLFGANG AMADEUS MOZART
3. SANCTA MARIA z LITANIAE LAURETANAE, K195 - WOLFGANG AMADEUS MOZART
4. MISSA SUB TITULO SANCTI LEPOLDI, MH 837- MICHAEL HAYDN
5. TU VIRGINUM CORONA i ALLELUJA z EXSULTATE, JUBILATE, K165 -WOLFGANG AMADEUS MOZART:
6. TE DEUM Hob.XXIIIc:2 – JOSEPH HAYDN

Projekt jest realizowany we współpracy z jedną z najlepszych orkiestr kameralnych w Polsce – AUKSO z Tychów. Pomysł na rozpoczęcie współpracy zrodził się podczas Gali wręczania Fryderyków w 2007 roku, kiedy to krążki obu zespołów otrzymały nominację do nagrody fonograficznej.

Sesje nagraniowe odbyły się we wnętrzach zamku w Nowym Wiśniczu. Reżyserem dźwięku jest Andrzej Brzoska – zastępca dyrektora Teatru Polskiego Radia w Warszawie.
Repertuar dobierany był bardzo starannie. Oryginały partytur zostały sprowadzone z wydawnictw: „Bäerenreiter” i „Carus”. Opracowanie utworów na chór jednorodny zostało powierzone kompozytorowi warszawskiemu – Pawłowi Łukaszewskiemu.

Album „Klasycy Wiedeńscy” będzie unikatowy, gdyż na rynku fonograficznym nie ukazało się jeszcze nagranie utworów W.A. Mozarta, J. Haydna i M. Haydna w wykonaniu chóru jednorodnego.

Po nagraniu i wydaniu płyty planowana jest promocja „Klasyków Wiedeńskich”. Pierwszy koncert odbędzie się 29. sierpnia b.r. w Wiedniu. Dzięki uprzejmości Polskiej Ambasady, która zleciła organizację koncertu Instytutowi Polskiemu, odbędzie się on w Katedrze Św. Szczepana, o godz. 20.30.
Po powrocie z Wiednia odbędą się koncerty w zamku w Nowym Wiśniczu (4. września) i tarnowskiej katedrze (5.września). Na koncert w Nowym Wiśniczu zostaną zaproszeni przedstawiciele Rządu RP, Sejmu i Senatu, władze samorządowe województwa, powiatu i miasta, dostojnicy kościelni i wybitni muzycy oraz instytucje i firmy wspierające działalność artystyczną chóru.

Wszystkich Tarnowian i sympatyków chóru „Puellae Orantes” serdecznie zapraszamy na koncert do Bazyliki Katedralnej, w sobotę 5. września, o godz. 19.30.


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski