Projekt "od - ZYSK" - recycling, upcycling design w Centrum Sztuki Mościce - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Projekt "od - ZYSK" - recycling, upcycling design w Centrum Sztuki Mościce

Każdy mieszkaniec Polski wytwarza w ciągu roku 300 kg śmieci. Z 12 mln ton odpadów, „produkowanych" przez nas rocznie, przetwarzanych jest zaledwie 5 procent. Do 2014 roku, zgodnie z przepisami unijnymi, liczba ta powinna wzrosnąć aż do 60 procent! Polscy artyści coraz częściej sięgają po materiały z odzysku. Bo są tanie i dostępne.

Ale także dlatego, że design recyclingowy zaczyna być w Polsce modny. Wykorzystanie w projektowaniu rozmaitych „śmieci", popularne i powszechne od wielu lat na zachodzie, staje się specjalnością coraz większej ilości młodych polskich projektantów. Mamy nadzieję, że promocja idei twórczego przetwarzania śmieci przez zaproszonych do udziału w projekcie artystów, przyczyni się w jakimś stopniu do kształtowania troski o środowisko, w którym żyjemy.
Przekona nas, że odzyskując ZYSKUJEMY! 

 Od-ZYSK Boutigue” – A+M Studio, Natalia Bieńkowska, Daria Burlińska, Ejtu, Ekoista, Joanna Figurniak, Magdalena Godawa, Pat Guzik, Anna Kasieczka, Katarzyna Kędzior, Bogdan Kosak , M.A.M Airbag, Bartosz Mucha , Alicja Panasiewicz, Pink Pug Design, Piueco, Robert Pludra i Jakub Sobiepanek, Patka Smirnow, Trashki, Grzegorz Cholewiak

A + M Studio - Agnieszka Goryjewska i Michał Warykiewicz. A+M studio działa od 2007 roku.

Agnieszka Goryjewska- dyplom na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 2009. Studia doktoranckie na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, rozpoczęte 2010/ 2011. Stypendium naukowe Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 2006 - 2009. Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2008/2009. Stypendium naukowe Prezydenta Miasta Krakowa, 2008/2009. Udział w Biennale Internationale Design 2008 Saint Etienne, Francja oraz CODE - Copenhagen International Design 2009, Dania.

Michał Warykiewicz - dyplom na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, 2009. Stypendium naukowe Politechniki Krakowskiej, 2006 - 2009. Stypendium Socrates - Erasmus, Münster University of Applied Sciences, Uniwersytet Nauk Stosowanych w Münster, Niemcy, 2008/2009. I Nagroda za „In&Out Shower", projekt, który łączy prysznic w łazience z prysznicem ogrodowym, w międzynarodowym konkursie „Jump The Gap", organizowanym przez firmę „Roca", Londyn, 2011 (do konkursu zgłoszono 365 projektów z  49 krajów).  www.aplusmstudio.pl

Natalia Bieńkowska - dyplom na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, 2003. Stypendium Socrates-Erasmus na Uniwersytecie Technicznym w Eindhoven, Holandia, 2002. Nagroda w konkursie „DuPont Corian - kreatywne wyzwania XXI wieku", Łódź Design Festival, 2009. Wyróżnienie honorowe w konkursie na opracowanie projektu koncepcyjnego gadżetu promującego kulturę polską, przeznaczonego dla najmłodszego odbiorcy, Instytut Adama Mickiewicza, 2010. Udział w wystawach i festiwalach: Etnodizajn Festiwal - Kraków, 2009, Gdynia Design Days, 2009, Łódź Design Festival, 2009, „Polski design" według ELLE Decoration, Warszawa, 2010,  „Etnoinspiracje", Gdańsk, 2011. www.oodesign.eu
Daria Burlińska

Dyplom na Wydziale Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu, 2007. Stypendium CEEPUS - Central European Exchange Program for University Studies (Środkowo-europejski Program Studiów Uniwersyteckich) na Uniwersytecie Sztuki Stosowanej im. Moholy-Nagy (MOME) w Budapeszcie, 2004. Od 2008 roku, wspólnie z projektantem grafiki Wojtkiem Traczykiem, prowadzi studio DBWT. Dekoracja świetlna DBWT „Cebula" znalazła się w finale konkursu „Dobry Wzór 2009" w kategorii „Sfera domu", organizowanego corocznie przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego a „Kwiatowy Abażur" otrzymał jedno z trzech wyróżnień „dla najbardziej kreatywnych i innowacyjnych projektów młodego pokolenia", przyznanych w czasie targów „Arena Design", Poznań, 2010, przez firmę Rosenthal Polska. Udział w wystawach i targach designu w kraju i zagranicą, m. in.: Międzynarodowe Biennale Designu, Saint-Étienne, 2006; „100% Design", Londyn, 2008; „Desingblock", Praga, 2008; Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2008; „SaloneSatellite" - Salone Internazionale del Mobile 2009 w Mediolanie, Mediolan; „UNPOLISHED - Young Design from Poland", Bruksela - 2009, Berlin, Kopenhaga - 2010, Budapeszt, Zagrzeb, Hong Kong - 2011. www.dbwt.pl

Ejtu - Katarzyna Gołaszewska, Bogumiła Zawada. Studia na piątym roku Wydziału Wzornictwa i Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Stypendystki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2011/ 2012. Wyróżnienie w konkursie „Przetwór Roku", organizowanym w ramach Projektu Praga przez Stowarzyszenie ArtAnimacje, 2010. Wystawa indywidualna w ramach Łódź Design Festiwal 2011.Grupa Ejtu działa od 2011 roku. www.ejtu.dl.pl

Ekoista - Ania Rutkowska - dyplom na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.  Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Biżuterii Artystycznej „PREZENTACJE 2005". Udział w wystawach: „Drobne przyjemności z życia. Polska sztuka przedmiotu" w ramach Roku Polskiego w Indiach, New Delhi, 2006; „ETNOKOLEKCJA", Warszawa, 2011.

Joanna Figurniak - Moo Studio - dyplom na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, 2007. Stypendium Socrates-Erasmus w Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle (Wyższa Szkoła Sztuki Projektowania), Halle, Niemcy, 2006/2007. Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2010.Za projekt torebek filcowych, Big i Long, otrzymała główną nagrodę „Rdzeń" w kategorii „Młody Design" w konkursie „Machina Design Awards", organizowanym przez Media Point Group Sp. z o. o., 2008. Udział w wystawach i festiwalach m. in.: „Design.PL", Instytut Polski w Pradze, Praga, 2008; „make me!" , „Łódź Design Festival", 2008; „Mój ŚWIAT jest EKO", Łódź Design Festiwal, 2009; „Rzecz Małopolska. Etnodizajn festiwal", Muzeum Etnograficzne, Kraków, 2010. Obecnie we Wrocławiu prowadzi studio projektowe, Moo Studio. www.moostudio.pl
Magdalena Godawa - MakkireQu - dyplom na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2009. Udział w wystawach zbiorowych i festiwalach, m.in.: „pARTycypacja", Poznań, Zielona Góra, 2008;  „HandMade Poland", Barcelona, 2010; Re - Act Concept Store w ramach Re - Act Fashion Show, Łódź, 2010; Triennale Małych Form Malarskich, Toruń, 2010; Land Art Festiwal - Artyści dla Ziemi, Toruń, 2011;  „re.produkt3", Warszawa, 2011; „Etnoinspiracje", Gdańsk, 2011; „Designed in Poland", Budapeszt, 2011, Barcelona, 2011/ 2012.

Pat Guzik - dyplom na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2008. Absolwentka Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru, SAPU, 2010. Stypendium w ramach programu Leonardo da Vinci w Centro de Artesania Comunitat Valenciana, Centrum Sztuk i Rzemiosł okręgu Walencja, Hiszpania, 2010/2011. Finalistka „Habitus Baltija 2010", konkursu dla młodych projektantów mody, Ryga. Gość specjalny pokazu mody, zorganizowanego przez Fahmoda Akademie für Mode & Design Hannover (Akademia Mody i Design „Fahmoda", Hannower), 2010. Nagroda główna, wyjazd do Paryża na Pret a Porter, wraz z Marcinem Stefanikiem, w konkursie „Folk w wielkim mieście", Białystok, 2010. Udział w wystawach i pokazach mody. Od września 2011 współorganizuje, wraz z Anią Kasieczką i Aleksandrą Błasiak, Targi Dizajnu w Krakowie.

Anna Kasieczka - Metr 64 - dyplom na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2008. Absolwentka Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru, SAPU, 2010. Stypendium  w ramach programu Leonardo da Vinci w Akademii Krawiectwa Wyższego w Walencji, Gremio Artesano de Sastres y Modistas de Valencia,  Walencja, Hiszpania, 2010/2011. Stypendium naukowe na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Cukurova, Çukurova Üniversitesi, Adana, Turcja, 2007/2008. Współorganizuje Targi Dizajnu w Krakowie.

Bogdan Kosak - absolwent Średniego Studium Ceramicznego w Katowicach, 1987. Zajmuje się projektowaniem porcelany użytkowej i rzeźbą ceramiczną. Od 1995 roku prowadzi własną MODELARNIĘ CERAMICZNĄ w Katowicach, od 2011 roku w Cieszynie. W latach 1995-2006 kierował modelarnią w Fabryce Porcelana Śląska sp. z o.o. w Katowicach; w latach 2006 - 2008 był specjalistą do spraw technologii w tej fabryce. Udział w 11 wystawach indywidualnych i w około 40 wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą. www.ceramikakosak.pl 

M.A.M Airbag - Maja Szczypek, Anna Łyszcz, Magda Rychard - studiują na II roku Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Magda Rychard ukończyła studia w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, na Wydziale Psychologii, 2010. Projekt M.A.M. Airbag - torby z poduszek powietrznych - realizują od 2011 roku. Został on nagrodzony, III miejsce oraz nagroda DOMO+, kanału Spółki CANAL+Cyfrowy, w konkursie na „Przetwór roku 2011".

Bartosz Mucha - dyplom na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 2004. Półroczne studia w EPSAA, École Supérieure d'Arts Graphiques et d'Architecture Intérieure, (Wyższa Szkoła Grafiki I Architektury), Paryż, Francja, 2003. Od 2006 roku pracownik dydaktyczny w Instytucie Sztuki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z projektowania graficznego, projektowania stron www i grafiki edytorskiej. Wykładowca w School of Form, Poznań. Współpracuje z magazynem projektowym 2+3D. I nagroda za projekt przenośnej pamięci USB w formie spinacza w konkursie „make me" w czasie  Łódź Design Festival, 2008. Twórca marki poor design (biedny dizajn), 2003. Od 2008 roku realizuje projekt „Pararch", w ramach którego tworzy projekty koncepcyjne, wizualizacje 3D, makiety, prototypy, idee, podejmujące problem domu, mieszkania, wypoczynku - wystawa „52 leniwe tygodnie. Paraarchitektura", „Projekt Kordegarda", Warszawa, 2011. Udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. Festiwal Plakatu, Kraków, 1998, 1999, 2002; Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej, Bunkier Sztuki, Kraków, 2004;  Available art - sztuka na sprzedaż, 2004, 2005; „Odlot", Wiedeń,  2006; „Mój świat. Nowa siła subiektywności", Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2007; Łódź Design Festiwal, 2007, 2008, 2010;  Międzynarodowe Biennale Designu, Saint-Etienne, Francja, 2008;  Vienna Design Week, Wiedeń,  2008; Goodbye Design, Galeria Design, Wrocław, 2009; „Warszawa w budowie", Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 2009; Real World Laboratory, Museums Quartier, Wiedeń, 2009; Unpolished 5. Young Design from Poland, BC Design Center, Kopenhaga, 2010; Polish Design Expo, Expo, Szanghaj, Chiny, 2010; Design Act Festival, Moskwa, 2010; „Zwykła rzecz", Międzynarodowy Festiwal Designu, DMY 2011, Berlin; Unpolished 6, Mediolan, Włochy, 2011. 

Twórczość Bartosza Muchy sytuuje się na pograniczu sztuki i designu. Wszystkie swoje produkty nie tylko projektuje, ale i samodzielnie wykonuje. Przywiązuje wagę do oprawy każdego obiektu - opakowania, logo, katalogu, strony internetowej. Posługuje się wprowadzonym przez siebie pojęciem fiksacji funkcjonalnej oznaczającej nieumiejętność dostrzeżenia nowego użycia obiektu skojarzonego uprzednio z innym celem. Występuje przeciwko stereotypom dotyczącym funkcjonalności przedmiotów użytkowych, jak i schematom dotyczącym sposobów życia we współczesnym społeczeństwie. www.poor.pl

Alicja Panasiewicz - dyplom na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 1996. Od 1996 roku pracownik dydaktyczny w Wyższej Szkole Pedagogicznej (obecnie Uniwersytet Pedagogiczny) w Krakowie. W 2011 roku przeprowadziła przewód habilitacyjny na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu; od października 2011 roku jest profesorem. Prowadzi zajęcia na Wydziale Sztuki UP z zakresu struktur wizualnych oraz warsztaty dla studentów poszerzające percepcję światła i przestrzeni. Projektuje oraz wykonuje lampy i obiekty świecące z wykorzystaniem szkła formowanego metodą fusingu i slampingu oraz z innych materiałów. Projektuje także wnętrza ze szczególnym uwzględnieniem źródeł światła. Brała udział w kilkunastu wystawach indywidualnych i zbiorowych.
www.alicjapanasiewicz.net
Pink Pug Design - Joanna Pytlewska - dyplom na Wydziale Wzornictwa i Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, 2008. Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2007/2008. Finalistka konkursu PRODECO 2007, organizowanego przez Elle Decoration. Nominacja do nagrody w konkursie Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi „Rocznik 2008" na najlepszy dyplom ukończenia studiów, 2009. Wyróżnienie lamp „Convallaria" - w kategorii oświetlenie - w konkursie „Machina Design Awards  2009", organizowanym przez Media Point Group Sp. z o.o., Warszawa, 2009. Udział w wystawach i festiwalach, m.in. Łódź Design Festival, 2009; Gdynia Design Days , 2010; „Life in 3D" - wystawa  polskiego wzornictwa,  BWA Olsztyn, 2011; 100% Design, Londyn, 2011. Jest autorką Pink Pug Design, „kobiecej jednoosobowej inicjatywy tworzącej i promującej design". www.pinkpugdesign.pl
Piueco - Aleksandra Hetich - dyplom na Wydziale Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, 2001. Grand Prix w konkursie za projekt „Kolekcji damskiej i męskiej bielizny sportowej", Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe „Key", Wrocław, 1999. Grand Prix w konkursie „Moda Folk", Krajowa Izba Mody, Łódź, 2002. Udział w licznych prezentacjach i pokazach mody. Projektuje odzież oraz torebki z odpadów tworzyw sztucznych pod własną marką Piueco.
Robert Pludra i Jakub Sobiepanek

Robert Pludra - dyplom na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, 2010. Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2009/2010. Od 2011 pracownik dydaktyczny na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie (obecnie w trakcie przewodu doktorskiego na tym wydziale). I nagroda w konkursie dla młodych designerów w ramach projektu „Dolina Kreatywna", programu stypendialnego TVP S.A. dla młodych artystów, 2008. Główna nagroda oraz tytuł „Przetwór Roku 2010" za zrealizowany wspólnie    z Jakubem Sobiepankiem fotel z plastikowej beczki i krzesło z tekturowych opakowań po świetlówkach w konkursie „Przetwory". Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w konkursie na „Najlepsze Dyplomy Projektowe Akademii Sztuk Pięknych 2011". Pierwsza nagroda, wraz z Jakubem Sobiepankiem, za fotel z plastikowej beczki, w konkursie „ScrapLab Design Contest", zorganizowanym przez HYVE AG, Monachium 2011. Udział w wystawach  i festiwalach w kraju i zagranicą, m.in.: „Przetwory", Warszawa, 2008, 2009;  Gdynia Design Days, 2008;  Łódź Design Festival, 2008, 2009; Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego „ŚWIATŁO", Warszawa, 2009, 2011; Arena Design, Poznań, 2010, 2011;  DMY,  International Design Festival, Berlin, 2008, 2010, 2011; Salone Internazionale del Mobile (Międzynarodowy Salon Meblowy), Mediolan, 2011. Zajmuje się projektowaniem produktu, designem społecznym, scenografią, wystawiennictwem i prowadzeniem warsztatów o tematyce projektowej.

Jakub Sobiepanek- dyplom na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, 2012. Nagroda Rado Young Design Award oraz nagroda specjalna od Targów w Frankfurcie - Frankfurt Messe - za projekt „Koronkowy Stolik" w konkursie „make me" w czasie festiwalu Łódź Design, 2009. Główna nagroda oraz tytuł „Przetworu Roku 2010" za zrealizowany wspólnie z Robertem Pludrą fotel   z plastikowej beczki i krzesło z tekturowych opakowań po świetlówkach. Pierwsza nagroda, wraz Robertem Pludrą, za fotel z plastikowej beczki, w konkursie „ScrapLab Design Contest", zorganizowanym przez HYVE AG, Monachium 2011.

Patka Smirnow - ukończone Studium Sztuki, Policealne Studium Zawodowe Plastyczne, w Warszawie, 2000. Studia na Wydziale Projektowania Dzianin i Ubioru  Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, 2000 -2003.  Udział w wystawach i festiwalach, m.in. Fashion Week Poland, Łódź, 2010, 2011; Targi REprodukcje, Warszawa, 2010; HandMade Poland, Barcelona, 2010; „Polki Folki & Pokaz Prawdziwych Projektantów III", Zakopane, 2010; „Rzecz Małopolska. Etnodizajn Festiwal", Muzeum Etnograficzne, Kraków, 2010; Międzynarodowy Festiwal Twórczości Kobiet „No Women No Art", Poznań, 2010; „La Braderie de l'art",  Roubaix, Francja, 2010; „POLltwór - kreatywna forma recyclingu", Kraków, 2010; „Etnokolekcja", Państwowe Muzeum Etnograficzne, Warszawa, 2011; Łódź Design Festival, 2011; Etnoinspiracje, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2011. W latach 2005-2008 prowadziła w Warszawie własny sklep z ubraniami i dodatkami polskich projektantów. Od 2007 roku pracuje jako samodzielny projektant. Projektuje dzianiny ubrania i dodatki oraz przedmioty użytkowe, realizuje zamówienia indywidualne oraz tworzy kolekcje autorskie. Rynkowym przebojem stały się jej „Torby Ekozoficzne", plecione z wyrzucanych na śmieci toreb plastikowych, tzw. „reklamówek".

Trashki - Magdalena Olearczyk - absolutorium na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Stypendium Socrates - Erasmus na Radboud University Nijmegen, Holandia, w roku akademickim 2006/2007. Beneficjent projektu „Zostań Małopolskim Przedsiębiorcą II" realizowanego przez Małopolską Agencję Rozwoju Regionalnego, Kraków, 2010. Współpraca z Polską Zieloną Sieciom przy tworzeniu Przewodnika ,,Dobre Zakupy". Na stałe współpracuje z Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK tworząc kolekcje toreb z banerów poszczególnych wystaw.

Grzegorz Cholewiak - urodził sie w Tarnowie. W 2008 roku obronił dyplom na Formach Przemysłowych ASP w Krakowie. Studiował Projektowanie Form Użytkowych w Krakowie, w Ljubljanie /Słowenia i w Lahti /Finlandia.
W 2008 roku obronił dyplom zatytułowany "Życie po życiu przedmiotu"/ promotor dr Piotr Bożyk /. Został laureatem m.in. Międzynarodowego Konkursu Recycling Börse. Jego prace były wystawiane min. W Berlinie, Kopenhadze, Hong Kongu, Warszawie. Obecnie mieszka i prowadzi studio projektowe w Berlinie. Więcej informacji na stronie www.dracheundbaer.com.

"kolektyw 21" - Tomek Wójcik, Maja Gralak i Magda Pińczyńska są absolwentami Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Pierwsze wspólne działanie, jako grupa „kolektyw 21". zrealizowali na Międzynarodowym Festiwalu DMY 2012 w Berlinie, Niemcy. Projektują miejsca, przestrzenie i przedmioty, promując ekologię i projektowanie w duchu zrównoważonego rozwoju. Inspiracji szukają w bionice i twórczości ludowej.

Realizowane przez nich obiekty powstają w krótkich seriach, a często w pojedynczych egzemplarzach.

W swoje działania włączają zaprzyjaźnionych projektantów i twórców, a także studentów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie z prowadzonych przez Tomka Wójcika i Magdę Pińczyńską Pracowni Projektowania Mebli i Elementów Wyposażenia Wnętrz.

Tomasz Wójcik - dyplom z medalem i wyróżnieniem na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie,1994. Od 1996 roku pracownik dydaktyczny tej uczelni. W 2003 otrzymał tytuł doktora, w 2010 roku doktora habilitowanego. Prowadzi Pracownię Projektowania Mebli i  Elementów Wyposażenia Wnętrz na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w  Krakowie. Od 2007 roku wykładowca w Wyższej Szkole Technicznej w  Katowicach. Zajmuje się projektowaniem mebli, wnętrz, wysta-wiennictwem, rysunkiem, rzeźbą, a także projektowaniem graficznym. Od 1994 roku lata na parolotni. Instruktor. Zawodnik Polskiej Kadry Paralotniowej.

Maja Gralak - dyplom na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2006. Stypendium na wydziale scenografii Accademia di Belle Arti  Pietro Vannuci w Perugii we Włoszech. Projektuje wnętrza mieszkalne i przestrzenie użyteczności publicznej oraz meble i  elementy wyposażenia wnętrz. Zajmuję się także grafiką użytkową. Związana z grupą projektową „kumashdesign"

Magda Pińczyńska - dyplom na Wydziale Architektury Wnętrz Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2003. Tytuł doktora sztuk plastycznych na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, 2008.
0d 2008 roku pracownik dydaktyczny na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; obecnie prowadzi Pracownię Projektowania Mebli i Elementów Wyposażenia Wnętrz. Wykładowca Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie,2009 - 2012. Zajmuję się projektowaniem multidyscyplinarnie - począwszy od architektury wnętrz, przez scenografię, na grafice użytkowej kończąc. Dyrektor kreatywny w agencji reklamowej „Koktajl".

"PROJEKTANT TO INDIANIN ZAMIESZKUJĄCY MIEJSKĄ DŻUNGLĘ"
Anita Bialic: Czy Pana zdaniem design recyclingowy jest chwilową modą, czy też tendencją trwałą w projektowaniu?

Tomasz Wójcik: Obecna popularność upcyclingu i recycling designu, wyraża stan świadomości społeczeństw, które zdają sobie sprawę z zagrożeń, płynących z rozwoju cywilizacji. Projektanci podejmują działania w obszarze upcyclingu i recycling designu, bo dzisiaj chyba każdy projektant chciałby się choć raz sprawdzić w tej sferze i specyfice projektowania. Ponadto projektanci z reguły identyfikują się z ruchami i ideami proekologicznymi, promującymi zrównoważony rozwój, ochronę planety i przeciwstawiają się bezmyślnemu konsumpcjonizmowi. Taka świadomość i droga projektowa była obecna w działalności człowieka od zawsze. Większość materiałów odpadowych, powstałych w wyniku działalności człowieka, twórczo przetworzona, stawała się w rezultacie materiałem konstrukcyjnym, wykorzystywanym z pożytkiem w zupełnie innym obszarze ludzkiej działalności. Archetypem dla mnie pod tym względem jest sztuka ludowa, czy też sztuka użytkowa północno-amerykańskich Indian. Żyjąc w zgodzie z naturą, potrafili z niej czerpać, twórczo przetwarzać i jednocześnie ochraniać. Upolowany bizon dostarczał nie tylko mięsa; był także wykorzystany do wyrobu ubrań, namiotów, przedmiotów, broni, a nawet kleju. Dzisiejszy projektant, działający w obszarze re-designu, jest takim właśnie Indianinem, zamieszkującym miejską dżunglę.

A.B.: Dlaczego „recycling design" jest tak popularny na zachodzie?

T.W.: W społeczeństwach zachodniej cywilizacji, a szczególnie Skandynawii, recycling design jest obecny od dawna i ogólnie szanowany. Wyraża szacunek dla natury i zaangażowanie w ochronę planety, popularyzuje ekologiczne wzorce zachowań. Nawet religia, protestantyzm, jest tu czynnikiem, który wspiera ten wzorzec zachowań, promując skromność i nie obnoszenie się z „bogactwem".
Recycling design i powstałe w tej idei i duchu obiekty i przedmioty, oprócz swego czysto użytkowego przeznaczenia, są często bardzo dowcipnymi rozwiązaniami funkcjonalno-konstrukcyjnymi, stanowiącymi swoisty komentarz do aktualnej sytuacji gospodarczej, ekonomicznej czy też społecznej. 

A.B.: Jak Pan ocenia poziom polskiego designu recyclingowego? Czy polscy projektanci są twórczy, czy też zapożyczają lub kopiują pomysły z zachodu?

T.W.: Oczywiście, zdarza się, że projektanci kopiują cudze projekty... Przykre jest to, że nawet na uczelniach projektowych zdarzają się studenci, którzy powielają istniejące wzory nieco tylko je modyfikując. Liczą na to, że przemycą pomysł jako własny, że „profesor" nie rozpozna, bo nie widział. I, niestety, czasami się im udaje...
W pracowni, którą prowadzę, takie sytuacje nie mają miejsca. Bardzo duży nacisk kładę bowiem na śledzenie aktualnych wydarzeń w dziedzinie designu i dzielę się ze studentami własnymi doświadczeniami oraz przemyśleniami i ideami dotyczącymi designu...
Na naszym rodzimym podwórku podobają mi się działania projektowe Patki Smirnow oraz Pawła Grunerta.

A.B.: Dlaczego zajął się Pan designem recyclingowym?

T.W.: Temat recycling designu towarzyszy mi właściwie od czasów studiów. Związany jest głównie ze skromnym studenckim budżetem i wynikającą z tego koniecznością pozyskania tanich materiałów, które twórczo wykorzystane mogą zyskać nową, wysoką jakość, a nawet pewną szlachetność. Od wielu lat, na moim macierzystym Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, zajmuję się też bioniką, czyli przenoszeniem zjawisk ze świata przyrody na potrzeby projektowania. Prowadzę warsztaty, gdzie liczy się wyobraźnia i umiejętność radzenia sobie w każdych warunkach. Te warsztaty są trochę jakby o tym, jak zawiązać buta glizdą... Budujemy obiekty z elementów znalezionych w naturze - z patyków, liści, kamyków, trawy - o prostej funkcji i bardzo rzeźbiarskim charakterze. I te doświadczenia determinują moje decyzje projektowe. Istotna jest dla mnie konstrukcja i struktura przedmiotu - staram się, aby zaprojektowane przedmioty nie epatowały swoim „śmieciowym" pochodzeniem, lecz aby je zatraciły, budując własną nową formę i nową jakość.

A.B.: Czy przemysłowe produkowanie designerskich obiektów z materiałów z odzysku nie jest bardziej kosztowne niż wykorzystanie nowych półproduktów?

T.W.: Moim zdaniem przemysłowa produkcja obiektów z materiałów z odzysku powinna być prowadzona na warunkach uzasadnionych ekonomią; wszystko jest jednak kwestią skali. Przykład holenderskiego designera Pieta Hen Eika i jego „fabryki" utwierdza mnie tylko w przekonaniu, że taka paraprzemysłowa działalność ma głębokie uzasadnienie ekonomiczne...Chciałbym, aby otaczanie się przedmiotami z obszaru recycling designu, oczywiście o nienagannym, starannym wykonaniu i zawsze o bardzo indywidualnych i niepowtarzalnych cechach, stało się w Polsce jak najszybciej pozytywnym snobizmem.

WYKŁAD: Tomka Wójcika pt. "BIONIKA INSPIRACJA NATURĄ" - 6 kwietnia, godz. 18:30

HAPPENING - BUDOWANIE KOPUŁY "KUYEN"Zaczynamy 6 kwietnia o godz. 15:00 - zapraszamy chętnych, którzy chcieliby się włączyć do projektu Budowa kopuly geodezyjnej Kuyen - Tomek Wójcik oraz studenci Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie - Pracownie Projektowania Mebli i Elementów Wyposażenia Wnętrz, Wydział Architektury Wnętrz oraz zaproszona publiczność.

Autorem projektu kopuły geodezyjnej Kuyen, wykonanej z 425 odcinków rur tekturowych po belkach tkanin oraz 151 węzłów łączących odcinki rur, jest Tomek Wójcik.

Projekt Kuyen miał swój debiut na II Międzynarodowym Biennale Architektury Wnętrz INAW w Krakowie, 9-25.03.2012. Kopułę budowali, wspólnie z Tomkiem Wójcikiem, studenci prowadzonej przez niego Pracowni Projektowania Mebli i Elementów Wyposażenia Wnętrz na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.

Kopuła była także prezentowana jako press-room na Targach Odpowiedzialnej Mody WearFair Łódź, 13-14.10. 2012.

Budowie kopuły towarzyszy prezentacja filmu dokumentującego Projekt Kuyen.

WARSZTATY RODZINNE - 13 kwietnia 2013 r. godz. 11:00

- prowadzenie: Kasia Dorota

Jak zrobić dywan ze starych ubrań? Co można wyczarować ze starej płyty winylowej? Jak można urządzić mieszkanie żeby nie przypominało witryny sklepowej? Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że z opakowań po napojach, można wykonać świetne, solidne i dizajnerskie portfele. A takich „kartonów" wyrzucamy bardzo dużo. Jest to jeden z najbardziej problematycznych odpadów powstających w domach.

Koszt warsztatów: (rodzic + dziecko) = 20zł

Zapisy proszę składać droga mailową: a.sadowska@csm.tarnow.pl 
z dopiskiem: Warsztaty - Od-ZYSKInformacja tel. 014 633 46 03
* Należy przynieść ze sobą kawałki szmatek, stare ubrania, opakowania po sokach.

Kolorowe dywaniki z kawałków tkanin

Dywaniki wykonuje się za pomocą grubych szydeł. Zamiast włóczki posłużą kawałki tkanin i fragmenty starych ubrań, nie nadających się już do użytku. Technika jest formą wyjściową do różnych przedmiotów - może skończyć się na dywaniku bądź na torbie na ramie. Jest to technika, która pozwala na współpracę rodziców i dzieci - dzieci tną i wiążą kawałki tkanin ze sobą a rodzice łączą za pomocą szydeł w dywan.

Portfele z opakowań po mleku i sokach.
Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że z opakowania po napojach, można wykonać świetne, solidne i kolorowe portfele. Każdy jest wyjątkowy gdyż wykonywane ręcznie stanowi osobistą kompozycję. Prostsze portfele mogą być wykonywane przez małe dzieci.

Patronat medialny:  Radio Eska

Wystawę zwiedzać można w Centrum Sztuki Mościce
od 06.04.2013 do 06.05.2013

Wystawa czynna:
- poniedziałek - piątek w godz. 10.00 - 20.00
- sobota - niedziela w godz. 15.00 - 20.00

Wstęp wolny

Informacja : Kasa CSM, tel. 14 633 46 04

Ul. Traugutta 1, 33 - 101 Tarnów
www.csm.tarnow.pl


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski