Social Network - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Social Network

Pewnego październikowego wieczoru w 2003 roku, po zerwaniu z dziewczyną, Mark włamuje się do uniwersyteckiej sieci komputerowej i tworzy stronę internetową będącą bazą studentek Harvardu. Następnie umieszcza obok siebie zdjęcia dziewcząt i zadaje użytkownikom pytanie, o to, która z nich jest atrakcyjniejsza. Strona otrzymuje nazwę Facemash i staje się niezwykle popularna wywołując jednocześnie mnóstwo kontrowersji. Mark zostaje oskarżony o celowe złamanie zabezpieczeń, pogwałcenie praw autorskich i naruszenie prywatności. Jednak to właśnie wtedy rodzi się zarys Facebooka. Wkrótce potem, Mark zakłada stronę thefacebook.com, która gości na monitorach komputerów na Harvardzie, uniwersytetów Ivy League oraz Doliny Krzemowej, a potem dosłownie w każdym zakątku świata.

obsada: Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield

twórcy: reżyseria: David Fincher, scenariusz: Aaron Sorkin
szczegóły: komediodramat, USA, 2010
KINO MILLENNIUM: 15.10 – 28.10.2010

O FILMIE
Każda epoka ma swoich wizjonerów, którzy pozostawiają po sobie odmieniony świat. Rzadko jednak odbywa się to bez sporów dotyczących tego, co dokładnie się wydarzyło i kto był obecny w chwili tworzenia.
W filmie The Social Network, reżyser David Fincher i scenarzysta Aaron Sorkin przyglądają się momentowi, w którym powstał społeczny fenomen 21. wieku - Facebook, z punktu widzenia błyskotliwych młodych ludzi, z których każdy twierdzi, że to właśnie on był obecny w dniu narodzin portalu.
Efektem pracy filmowców jest film celowo unikający jednego tylko punktu widzenia, ale podążający tropem wielu narracji, ścierających się prawd i stale zmieniających się stosunków społecznych, które definiują nasze czasy. Akcja filmu przenosi się z sal wykładowych Harvardu do Palo Alto ukazując emocje towarzyszące pierwszym dniom istnienia tego zmieniającego całkowicie naszą kulturę zjawiska, które przyciągnęło do siebie grupę młodych rewolucjonistów, a następnie ich poróżniło.
W samym centrum chaosu znajdują się - Mark Zuckerberg (JESSE EISENBERG), błyskotliwy student Harvardu, pomysłodawca strony internetowej, która z dnia na dzień odmieniła nasze relacje społeczne; Eduardo Saverin (ANDREW GARFIELD), kiedyś bliski przyjaciel Zuckerberga, który zapewnił środki finansowe na rozwój firmy; założyciel Napstera Sean Parker (JUSTIN TIMBERLAKE), który zwrócił na Facebooka uwagę kapitalistów z Doliny Krzemowej oraz bliźnięta Winklevoss (ARMIE HAMMER i JOSH PENCE), studenci z Harvardu, którzy oskarżyli Zuckerberga o kradzież pomysłu i wnieśli przeciwko niemu pozew sądowy. Każda z tych osób ma własną wersję historii powstania Facebooka, co tworzy wielowymiarowy obraz sukcesu, jaki można odnieść w 21. wieku.
Pewnego październikowego wieczoru w 2003 roku, po zerwaniu z dziewczyną, Mark włamuje się do uniwersyteckiej sieci komputerowej i tworzy stronę internetową będącą bazą studentek Harvardu. Następnie umieszcza obok siebie zdjęcia dziewcząt i zadaje użytkownikom pytanie, o to, która z nich jest atrakcyjniejsza. Strona otrzymuje nazwę Facemash i staje się niezwykle popularna wywołując jednocześnie mnóstwo kontrowersji. Mark zostaje oskarżony o celowe złamanie zabezpieczeń, pogwałcenie praw autorskich i naruszenie prywatności. Jednak to właśnie wtedy rodzi się zarys Facebooka. Wkrótce potem, Mark zakłada stronę thefacebook.com, która gości na monitorach komputerów na Harvardzie, uniwersytetów Ivy League oraz Doliny Krzemowej, a potem dosłownie w każdym zakątku świata.
Chaos tworzenia powoduje jednak konflikt, co do tego, komu należy się uznanie jako twórcy jednej z najbardziej znaczących idei nowego stulecia. Konflikt, który poróżni przyjaciół i zaprowadzi ich na drogę sądową.
Chcąc oddać sens historii, która ciągle jeszcze jest tworzona, Sorkin i Fincher zdecydowali się na starannie skonstruowany, niezaangażowany styl opowiadania, który celowo nie opowiada się po żadnej ze stron. Zamiast tego widzimy na ekranie grupę narratorów, z których każdy jest przekonany, że ma rację, i że to jego wspomnienia są prawdziwe. Widzowie sami muszą szukać odpowiedzi na pytanie, co się naprawdę wydarzyło.
Columbia Pictures we współpracy z Relativity Media przedstawia produkcję Scott Rudin / Michael De Luca / Trigger Street, film w reżyserii Davida Finchera The Social Network. Scenariusz - Aaron Sorkin na podstawie książki 'The Accidental Billionaires' Bena Mezricha. Produkcja - Scott Rudin, Dana Brunetti, Michael De Luca i Ceán Chaffin. Producent wykonawczy - Kevin Spacey. Zdjęcia - Jeff Cronenweth, ASC. Scenografia - Donald Graham Burt. Montaż - Angus Wall, A.C.E. i Kirk Baxter. Kostiumy - Jacqueline West. Muzyka - Trent Reznor & Atticus Ross.

O PRODUKCJI
Scenarzysta Aaron Sorkin (Prezydencki poker, Wojna Charliego Wilsona) nigdy wcześniej nie zgodził się tak szybko na udział w żadnym projekcie jak miało to miejsce w przypadku The Social Network. A wszystko zaczęło się od 14-stronicowego streszczenia książki Bena Mezricha The Accidental Billionaire, które podsyciło jeszcze zainteresowanie Sorkina dotyczące historii powstania Facebooka. Scenarzysta był poruszony m.in. postacią współzałożyciela portalu Marka Zuckerberga, który praktycznie z dnia na dzień z anarchistycznego hackera przemienił się w szefa firmy internetowej.
Historia Facebooka rozpoczęła się w lutym 2004 roku, kiedy ramy społeczne codziennego życia zostały drastycznie odmienione na skutek pojawienia się na uniwersytecie w Harvardzie portalu “thefacebook.com”, strony zaprogramowanej przez 19-letniego Zuckerberga. W ciągu pierwszego miesiąca, na stronie zarejestrowała się ponad połowa studentów, a do grudnia 2005 roku, strona miała już 5,5 mln użytkowników, którzy zamieszczali na niej najintymniejsze szczegóły ze swojego życia - począwszy od ulubionych piosenek po informacje o tym z kim się właśnie spotykają. I co najważniejsze każdy mógł to przeczytać.
Rozpowszechniony na całym świecie, Facebook stał się cyfrowym centrum prezentującym społeczne relacje ponad 500 mln użytkowników (jako kraj, portal miałby półtorakrotnie większe zaludnienie od Stanów Zjednoczonych i byłby trzecim największym państwem świata).
W ciągu 6 lat, Facebook stał się sam w sobie olbrzymią kulturalną siłą – nowym mechanizmem poznawania ludzi w coraz bardziej odizolowanym świecie. Miał też ogromny wpływ na pokolenie, które całkowicie przedefiniowało pojęcie prywatności. Portal pomógł stworzyć nowy świat on-line, w którym wszyscy znają swoje sprawy, a ludzie konstruują swoją tożsamość na potrzeby publicznej konsumpcji używając Facebooka jako dowodu na rozmiary swojej egzystencji. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku innych rewolucji technologicznych, Facebook jest zarówno podziwiany jak i ostro krytykowany za swój wpływ na użytkowników. Pełnych tego konsekwencji socjologowie nie są jeszcze w stanie oszacować.
Ta rozrastająca się w zawrotnym tempie prywatna firma, której prawdziwy potencjał nie został jeszcze tak naprawdę oceniony, została wyceniona na 25 miliardów USD, a niektórzy analitycy z Wall Street mówią wręcz o znacznie wyższych kwotach.
A wracając do scenariusza, Sorkin zainteresował się szczególnie wewnętrznymi sprzecznościami Marka Zuckerberga, który jako młody człowiek demonstrował społeczną nieporadność, a jednocześnie wpadł na genialny sposób przekształcenia podstawowych pragnień ludzkich w pionierski kod komputerowy. Już w czasach studiów na Harvardzie, kiedy traktowano go jak outsidera, Zuckerberg myślał o stworzeniu matematycznego modelu – „społecznego wykresu” - powiązań między ludźmi, którzy się znają.
Kluczowa, jeśli chodzi o nadanie tonu całemu filmowi, jest jego początkowa scena. „Byłem przekonany, że widzowie powinni zobaczyć dziewczynę i chłopaka siedzących w barze,” mówi scenarzysta. „Żadnych fajerwerków, po prostu dwoje ludzi – Mark i dziewczyna, która zamierza z nim zerwać pod koniec sceny. A potem chłopak idzie do pokoju w akademiku, zaczyna pić, pisze bloga i tworzy portal Facemash. Wtedy następuje cięcie i słyszymy pierwsze słowa Marka ‘To nie było tak’. I właśnie ta chwila, to cięcie jest kluczem do struktury filmu.”
Filmowcy zdecydowali się przeciwstawić naturze prawdy jako czemuś bardzo subiektywnemu, a co zostało jeszcze uwydatnione w epoce Internetu. Szybki sposób komunikacji jest w stanie natychmiast zamienić pogłoski i wszelkie insynuacje w powszechnie akceptowany fakt. Scenariusz Sorkina przeciwstawia się twierdzeniu, że może istnieć tylko jedna prawda i z premedytacja prowokuje dyskusję. „Będę zachwycony, jeśli widzowie po seansie będą się ze sobą spierać. W przypadku The Social Network zebraliśmy kilka faktów i stworzyliśmy pewną prawdę, a w rzeczywistości trzy prawdy. To widzowie muszą skojarzyć fakty i zdecydować, które z nich są prawdziwe. Nie powiemy, co jest prawdą, przedstawimy tylko garść faktów.”
Scenariusz Sorkina został powołany do życia przez Davida Finchera, reżysera znanego ze swojego olśniewającego stylu, który wykreował nastrojowe światy w takich filmach jak Ciekawy przypadek Benjamina Buttona (The Curious Case of Benjamin Button), Zodiac, Siedem (Seven) i Podziemny krąg (Fight Club). W The Social Network reżyser skupia się głównie na ludzkiej naturze i młodych anarchistach, którzy połączyli swoje siły, a następnie odwrócili się od siebie wprawiając w ruch zjawisko zwane Facebookiem.
KINO MILLENNIUM:
SOCIAL NETWORK (USA, 15 l.)
Bilety indywidualne: 15 złotych,
Bilety zbiorowe: 13 złotych.


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski