15 marca - Międzynarodowy Dzień Konsumentów - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

15 marca - Międzynarodowy Dzień Konsumentów

Kamieniem milowym w historii ochrony konsumentów było wystąpienie w Kongresie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej Prezydenta Johna F. Kennedy’ego, który 15 marca 1962 r. przedstawił projekt ustawy o prawach konsumentów, zwany dziś jako Karta Praw Konsumenta (tzw. Consumer Bill of Rights).

Akt ten formułował podstawowe prawa konsumenckie, którymi było prawo do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Przy ich tworzeniu chodziło przede wszystkim o to, iż tempo zmian społecznych i technologicznych sprawia, że ludziom coraz trudniej jest ocenić oferowane im dobra i usługi, a zatem naturalną konsekwencją tychże zdarzeń jest powstanie pewnych ogólnych zasad, które określałyby prawa regulujące ochronę najsłabszych uczestników rynku. Prawa, które stałyby się podstawą podjętych rozwiązań legislacyjnych w zakresie ochrony konsumentów. W ten sposób USA były pierwszym krajem, który zdefiniował konsumenta jako homo oeconomicus. Wystąpienie to miało tak kolosalne i przełomowe znaczenie dla tworzenia nowoczesnego systemu ochrony interesów konsumentów, że dzień, w którym wystąpił Prezydent USA jest obchodzony na całym świecie jako Międzynarodowy Dzień Konsumentów.

Dzień ten jest także okazją do pokazania niektórych aspektów działalności miejskiego rzecznika konsumentów w Tarnowie w roku 2017. Zadaniem rzecznika jest niesienie pomocy konsumentom. Pomoc ta prowadzona jest przede wszystkim poprzez zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów. Pomoc ta udzielana jest konsumentom zarówno osobiście podczas rozmów w Biurze MRK, przez telefon, jak i za pomocą poczty elektronicznej, a także poprzez podejmowanie interwencji u przedsiębiorcy pisemnie.

W roku 2017 do Biura MRK wpłynęło 591 spraw na piśmie, z których najwięcej dotyczyło sprzedaży obuwia oraz dostaw energii elektrycznej i gazu. Udzielono łącznie 12.546 porad konsumenckich i informacji prawnych, z których najwięcej dotyczyło dostaw energii elektrycznej i gazu oraz usług telekomunikacyjnych, a także sprzedaży obuwia i sprzęty RTV i AGD. W minionym roku rzecznik współpracował w prowadzonych sprawach z organami ścigania, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urzędem Komunikacji Elektronicznej oraz innymi instytucjami zajmującymi się ochroną konsumentów.

(kp)


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski