Drogowa ofensywa - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Drogowa ofensywa

Wraz z nadejściem wiosny pełną para ruszają tarnowskie inwestycje drogowe. - Dużo się będzie działo. Nowe, przebudowane i wyremontowane drogi nie tylko udrożnią ruch w mieście, ale także ułatwią dojazd do nowych terenów inwestycyjnych, zlokalizowanych po północnej stronie Zakładów Mechanicznych – mówi zastępca prezydenta Henryk Słomka – Narożański.

SAG II i III

Dwie największe tegoroczne inwestycje, które wiązać będą się także z rozbudową układu drogowego miasta to kolejne etapy rozbudowy Strefy Aktywności Gospodarczej (SAG) przy ul. Wiesława Wody.

I etap rozbudowy SAG został zakończył się w 2012 roku. Powstały m.in. rondo na skrzyżowaniu ulic Mościckiego i Czystej oraz nowa droga do przyszłych terenów inwestycyjnych.

Prace nad drugim etapem powinny ruszyć w maju i zakończyć się późną jesienią. Polegać będą m.in. na uzbrojeniu działek, przebudowie infrastruktury podziemnej oraz budowie wewnętrznych dróg dojazdowych dla przyszłych inwestorów. Koszt tych prac to w sumie ok. 6 mln zł. Ok. 4 mln pochodzi z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.

Z kolei umowa z wykonawcą trzeciego i zarazem ostatniego etapu powinna zostać zawarta zaraz na początku kwietnia, wtedy też  będzie można rozpocząć prace projektowe. Inwestycja powinna ruszyć jesienią. Powstanie kilka kilometrów nowej drogi, która będzie kontynuacją już funkcjonującego odcinka pomiędzy rondem przy ul. Mościckiego a Zakładami Mechanicznymi. Połączy dwie ważne miejskie arterie komunikacyjne, czyli właśnie ul. Mościckiego z ul. Krakowską. Będzie to możliwe również dzięki przebudowywanemu właśnie przez PKP wiaduktowi przy ul. Warsztatowej, który uzyska zupełnie nowe parametry, pozwalające na przejazd samochodów ciężarowych.

Jak oceniają urzędnicy, koszt trzeciego etapu może wynieść ponad 30 mln zł, z czego ok. 20 mln dopłaci Unia Europejska. Łącznie, sumując wszystkie etapy, przebudowa tej części miasta pochłonie ponad 70 mln zł.

- To jedno z najtrudniejszych i największych zadań inwestycyjnych, jakie przyjdzie realizować miastu. Większa była tylko budowa tzw. połączenia z autostradą, które kosztowało ponad 90 mln zł.– podkreśla zastępca prezydenta.

Mościce, Klikowa i centrum

Trwają prace przy budowie ronda na skrzyżowaniu ulic Kwiatkowskiego i Chemicznej oraz poszerzeniu ul. Mickiewicza i al. Solidarności. Obie inwestycje powinny zakończyć się w sierpniu. Ich łączny koszt to ponad 9 mln zł.

To także kluczowe inwestycje, chociażby dlatego, że nowe rondo będzie za kilka lat częścią połączenia Tarnowa z węzłem autostradowym w Wierzchosławicach – mówi dyrektor Wydziału Realizacji Inwestycji UMT Krzysztof Madej.

Rondo będzie miało dwa pasy ruchu i 60 m średnicy zewnętrznej. Aby umożliwić płynny wjazd z dochodzących do niego ulic zostaną one poszerzone. Dodatkowo powstaną ciągi pieszo-rowerowe. Przebudowana zostanie również infrastruktura techniczna.

Jak wyjaśnia dyrektor Madej, ul. Mickiewicza i al. Solidarności zostaną poszerzone o jeden pas ruchu. Prace budowlane prowadzone będą na odcinku od ul. Nowej do ul. Nowy Świat. Oprócz poszerzenia jezdni z ważniejszych zmian można wymienić jeszcze chociażby poprawę geometrii skrzyżowań czy przebudowę chodników.

Na ten rok zaplanowano także rozpoczęcie remontu ul. Klikowskiej pomiędzy ul. Niedomicką a granicą miasta. Wymieniona i wzmocniona zostanie nawierzchnia. Pojawią się także nowe krawężniki i chodniki. W budżecie na to zadanie zapisano 2 mln zł.

Plany dróg

Niemałe kwoty miasto przeznaczy na opracowanie dokumentacji strategicznych inwestycji w infrastrukturę drogową.

Najwięcej, bo aż milion złotych, kosztować będzie przygotowanie projektu technicznego rozbudowy ciągu ulic Spokojna – Elektryczna – Wyszyńskiego – Czysta. – Złożyliśmy odpowiedni wniosek i już wiemy od wicemarszałka województwa małopolskiego Romana Ciepieli, że otrzymaliśmy środki na ten projekt. Tak więc rozbudowa tej ważnej dla Tarnowa arterii będzie w przyszłych latach kontynuowana – mówi zastępca prezydenta.

Kolejne 700 tys. zł przeznaczone zostanie na opracowanie dokumentacji połączenia ul. Tuchowskiej z al. Tarnowskich. Ta inwestycja związana jest z remontem linii kolejowej i koniecznością przesunięcia torów w tym rejonie. Prace nad tym zadaniem są jednak uzależnione od tempa i zakresu rozstrzygnięć prac projektowych prowadzonych przez PKP.

100 tys. zł kosztować będzie opracowanie dokumentacji przebudowy ul. Kmiecika od strony ul. Krzyskiej. Planowane jest poszerzenie ulicy w najwęższym miejscu. Powstaną także dokumenty niezbędne do przebudowy ul. Bandrowskiego na odcinku od ul. Krakowskiej do ul. Bema.

Nowe parkingi

Miasto nie zapomniało także o rozbudowie sieci parkingowej. W sumie na ich budowę zaplanowano w tym roku 2,5 mln zł.

Urząd Miasta ogłosił już przetarg na budowę parkingu przy ul. Traugutta. Nowe miejsca postojowe mają powstać obok Centrum sztuki Mościce. Ma ich być w sumie 61.

Nowe parkingi powstaną także przy ulicach Pracy, Pułaskiego oraz Szenwalda. Ta ostatnia inwestycja zostanie zrealizowana za środki z ostatniej edycji budżetu obywatelskiego.

- Obecnie przygotowujemy procedury przetargowe. Do prac przystąpimy, jak tylko poznamy wykonawców inwestycji – wyjaśnia dyrektor Madej.


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski