Kolej tłumaczy opóźnienia ROZMOWA - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Kolej tłumaczy opóźnienia ROZMOWA

W związku z planowanym na najbliższy poniedziałek, 26 czerwca, rozpoczęciem przez PKP PLK przebudowy wiaduktu kolejowego na ulicy Gumniskiej, koniecznością jej zamknięcia i wprowadzenia zmian w ruchu, poprosiliśmy przedstawicieli kolei o zajęcie stanowiska w sprawie trwających w Tarnowie remontów infrastruktury kolejowej. Przedłużające się prace PKP PLK tłumaczy między innymi koniecznością wykonania dodatkowych robót, związanych z przeszkodami technicznymi, na które natrafiono już w czasie remontów, a które wcześniej nie były możliwe do przewidzenia, takimi jak wysoki poziom wód gruntowych, nieujawniony w postępowaniu przetargowym, kolizjami z infrastrukturą podziemną, której nie zaznaczono na mapach, wydłużaniem przetargów z powodu odwołań wykonawców, uczestniczących
w postępowaniu przetargowym i koniecznością ogłaszania przetargów na dodatkowe prace, koniecznością uzgodnień z dużą liczbą podmiotów na etapie uzyskiwania decyzji administracyjnych i narzucaniem przez nich warunków oraz protestami właścicieli działek.

Poniżej publikujemy w całości i bez zmian odpowiedzi, przekazane przez dyrektora projektu, Rafała Pietrończyka z PKP PLK S.A.

Warsztatowa była przez pół roku zamknięta, dlaczego w tym czasie nie przebudowano wiaduktu do odpowiedniej głębokości?

W czasie zamknięcia ul. Warsztatowej prowadzone były prace związane z budową samego wiaduktu. Po ich zakończeniu i w uzgodnieniu PKP Polskich Linii Kolejowych z wykonawcą
i z Urzędem Miasta Tarnowa, umożliwiono przejazd technologiczny samochodom osobowym pod obiektem kolejowym - przez teren budowy (odpowiedzialność za bezpieczeństwo i użytkowników drogi spoczywa w takim wypadku na kierowniku budowy).

Działanie takie pozwoliło na częściowe zmniejszenie zmian w komunikacji (dopuszczenie ruchu samochodów osobowych) i ułatwiło przemieszczanie się mieszkańcom w trakcie prowadzonych prac inwestycyjnych, obejmujących min. przebudowę wiaduktów w Tarnowie, zlokalizowanych w ciągu linii kolejowej.

Alternatywą było utrzymanie zamkniętego przejazdu pod obiektem do dnia dzisiejszego.

Prowadzenie robót drogowych pod wiaduktem, bezpośrednio po zakończeniu jego budowy nie było możliwe, ze względu na ujawniony wysoki poziom wód gruntowych (odmienny niż wskazany w postępowaniu przetargowym). Wymusiło to zastosowanie zabezpieczeń, chroniących wykonaną drogę przed jej zalaniem przez wody gruntowe.

W celu uzyskania kwalifikowalności nakładów (zwrot środków przez Unię Europejską), konieczne było przeprowadzenie postępowania przetargowego, które wyłoniło na początku 2017 r. wykonawcę robót dodatkowych w zakresie izolacji przeciwwodnej.

Na możliwy czas rozpoczęcia robót w ciągu ul. Warsztatowej wpływ miała również konieczność dostosowania dokumentacji projektowej do nowego zamierzenia inwestycyjnego UM Tarnów, jakim jest droga do Strefy Aktywności Gospodarczej.

Ostatecznie po dostosowaniu dokumentacji projektowej z inwestycją UM Tarnów oraz rozstrzygnięciu postępowania przetargowego na wykonanie izolacji przeciwwodnej od 25.05 2017 r. wprowadzono zamknięcie ul. Warsztatowej w celu dalszej realizacji robót.

Dlaczego prace są prowadzone jednocześnie w kilku najbardziej newralgicznych z punktu widzenia kierowców i mieszkańców miejscach?

Zmiany w organizacji ruchu drogowego dla realizacji inwestycji PLK w Tarnowie wprowadzane są po uzyskaniu stosownych zgód od zarządców dróg.

W ramach modernizacji trasy E30 Kraków – Rzeszów, w samym Tarnowie przebudowano 10 wiaduktów, 2 przejścia pod torami oraz wybudowano 2 nowe obiekty w ciągu ul. Zbylitowskiej oraz przejście pieszo - rowerowe w ciągu ul. Głębokiej.

Do zakończenia pozostały cztery wiadukty kolejowe przy ul. Warsztatowej, ul. Krakowskiej, Al. Tarnowskich i ul. Gumniskiej. Organizacja ruchu przy realizacji tych obiektów prowadzona jest i będzie w uzgodnieniu z Zarządcą Dróg i Komunikacji w Tarnowie (ZDiK), zarówno
w zakresie przewidzianych objazdów, bądź ograniczeń ilości pasów drogowych,
jak i terminów realizacji.

Konieczność prowadzenia robót równolegle na kilku obiektach wynika z dążenia do zakończenia większości prac drogowych pod obiektami - przy ul. Warsztatowej i Gumniska - do końca 2017 r. oraz na początku 2018 r. – przy ul. Krakowskiej i Al. Tarnowskich. Termin rozpoczęcia robót uzależniony był od możliwości wprowadzenia wykonawców prac dodatkowych (izolacje przeciwwodne, przebudowa kolizji, wzmocnienie podłoża) po rozstrzygnięciu postępowań przetargowych.

Czy nie zawiodła koordynacja przy planowaniu prac w Tarnowie?

Koordynacja prac uzależniona jest od fizycznych możliwości wprowadzenia wykonawców robót, którzy wyłaniani są w drodze postępowań przetargowych. Termin podpisania umowy uzależniony jest od zakończenia procedury przetargowej, na które inwestor nie ma większego wpływu.

Jednak tam, gdzie to jest możliwe, inwestor w porozumieniu z wykonawcą i Urzędem Miasta Tarnowa, wprowadza rozwiązania, umożliwiające technologiczne przeprowadzenie ciągów komunikacyjnych przy jednoczesnym wykonywaniu/zrealizowaniu części robót budowlanych wyprzedzająco, co w konsekwencji skraca ostateczny termin oddania do użytkowania układów drogowych w finalnym kształcie.

Jak duże są opóźnienia przy budowie/przebudowie poszczególnych wiaduktów i jak bardzo mogą się one jeszcze zwiększyć?

Obecnie nie przewidujemy dalszych przesunięć terminów przebudowy dróg w stosunku do przedłożonych w Harmonogramie do ZDiK Tarnów 24.05.2017 r. Jednak ze względu na występowanie płytkiego poziomu wód gruntowych w obrębie  ul. Warsztatowej jak i Gumińskiej i nieprzewidywalności szybkości obniżenia tego poziomu (przy pomocy pompowania wody), istnieje ryzyko wydłużenia czasu realizacji prac w obrębie tych obiektów. Dodatkowo na tempo realizacji robót może mieć wpływ wystąpienie kolizji z siecią podziemną, która nie jest ujęta w dokumentacji projektowej, pozyskanej z zasobów geodezyjnych. Przypadki niezidentyfikowanej sieci podziemnej wynikają z niedopełnienia obowiązków ich właścicieli w zakresie naniesienia na mapach przebiegu tras np.: wodociągów, sieci gazowych itp. - na co inwestor nie ma wpływu.

Jak wytłumaczyć brak wiarygodności informacji, dotyczącej dotrzymywania terminów prac na kolei?

Terminy realizacji są uzależnione od wielu czynników, niezależnych od inwestora i nieprzewidzianych wcześniej. Należą do nich min. kolizje z nieujawnioną infrastrukturą podziemną, wydłużenie przetargów z powodu odwołań wykonawców, uczestniczących w postępowaniu przetargowym, konieczność uzgodnień z dużą ilością podmiotów na etapie uzyskiwania decyzji administracyjnych i narzucania przez nich warunków a także protestów właścicieli działek.

Mieszkańcy mają spore kłopoty z przejazdem przez ulicę Krakowską, Warsztatowa jest zamknięta, wkrótce zamknięta zostanie Gumniska, co może te kłopoty jeszcze powiększyć, jak więc przekona pan zniecierpliwionych długimi remontami, żeby nadal byli cierpliwi?

Z pośród 18 obiektów, które były objęte modernizacją na terenie miasta i gminy Tarnów, zrealizowane zostały już prace w 14 lokalizacjach. Z ich efektów mieszkańcy Miasta już korzystają. Zatem większość prac i zmian z ich tytułu mamy już za sobą.

Zmiany w organizacji ruchu w mieście są jeszcze konieczne do zrealizowania prac w pozostałych lokalizacjach, tj. przy ul. Warsztatowej, Gumniska, Krakowskiej i Al. Tarnowskich. Ale już niebawem z efektów kolejnych prac skorzystają podróżni kolei oraz użytkownicy ruchu drogowego i mieszkańcy. Dzięki przebudowie wiaduktów oraz budowie dwóch nowych obiektów bezkolizyjnych, zastępujących dotychczasowe przejazdy kolejowo-drogowe ( jeden wiadukt wybudowany na ul. Zbylitowskiej a w budowie jest wiadukt przy Al. Tarnowskich ) znacząco polepszy się skomunikowanie dwóch części miasta rozdzielonych linią kolejową i umożliwi wygodne, bezpieczne i sprawne przemieszczanie się mieszkańców.

Może mieszkańcom należałaby się rzetelna informacja (czytelne, duże tablice z informacjami w pobliżu wiaduktów?)

Zgodnie z zatwierdzoną tymczasową organizacją ruchu przez ZDIK Tarnów, stosowne tablice informujące o tymczasowej organizacji ruchu są zamieszczone w obrębie zamkniętych ulic.

Czy nie należałoby mieszkańców przeprosić?

Dzięki inwestycji PLK, miasto zyskuje aż 12 nowych obiektów i lepszy system komunikacji, min. w rejonie dotychczasowych przejazdów kolejowo-drogowych, które zastąpią bezkolizyjne wiadukty ( np. Al. Tarnowskich, ul. Zbylitowska). Komfort mieszkańców znacznie się poprawia, sama inwestycja ma na celu podniesienie standardów życia mieszkańców oraz podróżnych.

PLK dąży, by jak najszybciej i najlepiej realizować prace, które będą służyły mieszkańcom na dziesięciolecia. Wszystkie działania są zintegrowane z Miastem, by zminimalizować utrudnienia komunikacyjne, które przy tak dużych inwestycjach są nieuniknione. Ponadto, często prace w trakcie ukazują rzeczywiste potrzeby i wymagają dodatkowych działań - np. potrzebne było wzmocnienie gruntów, by ruch pociągów cięższych i jadących szybciej odbywał się sprawnie i bezpiecznie. Taka sytuacja jest m.in. w Tarnowie na stacji. Wykonanie niezbędnych dodatkowych prac łączy się ze zmianą harmonogramu.

(dm)


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejTarnów.pl miesięcznik miejski