Kształcenie uczniów wybitnie uzdolnionych na FIS - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Kształcenie uczniów wybitnie uzdolnionych na FIS

Podczas trzeciego, ostatniego dnia, odbywającego się na terenie kampusu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Forum Inteligentnych Specjalizacji, miała miejsce debata poświęcona edukacji oraz tematyce kształcenia uczniów wybitnie uzdolnionych. Patronat nad nią objęło Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Forum Inteligentnych Specjalizacji

W dyskusji udział wzięli: prezydent Tarnowa, Roman Ciepiela, nauczyciel konsultant MCDN, Krystyna Dynowska, dyrektor Biura Stowarzyszenia Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, Maria Mach, koordynator projektu „Pasaż Odkryć” w Tarnowie, Szymon Pitek oraz tarnowski anglista, Nauczyciel Roku 2013, pomysłodawca utworzenia Akademii Edukacji Hybrydowej, Marcin Zaród, a jej moderatorem był menedżer projektów międzynarodowych związanych z technologiami społeczeństwa informacyjnego, jedyny polski uczestnik, realizowanego przez Departament Stanu USA, programu International Visitor Leadership 21st Century ChangeMakers, Artur Krawczyk.

Uczestnicy debaty starali się m.in. odpowiedzieć na pytanie kto to jest uczeń zdolny? - Jest to bardzo trudny problem. Na pewno jest to jednostka wybitna, ponadprzeciętna, osiągająca lepsze wyniki niż inni. Nie do końca mogę jednak odpowiedzieć na to pytanie, bo spotykam w swoim życiu ludzi bez formalnego wykształcenia, a jestem przekonany, że są wybitnie zdolni – mówił prezydent Roman Ciepiela. Maria Mach stwierdziła, że nie wie jak wygląda zdolny człowiek, a jej odpowiedź na postawione przez moderatora pytanie brzmi: jakkolwiek. - My nie usiłujemy ustalić do jakiego obrazka powinni pasować ludzie, z którymi chcemy pracować. Nie zadajemy sobie pytania czy ten ktoś jest zdolny, ale czy zajęcia, które prowadzimy mogą mu pomóc – dodała. Marcin Zaród stwierdził natomiast, że jakiekolwiek szufladkowanie jest bardzo niebezpieczne. Dodał także, że równie niebezpieczne jest w ustach rodziców i nauczycieli słowo zdolny.

Krystyna Dybowska, która w latach 2009-2014 była kierownikiem projektu DiAMEnT, a obecnie stoi na czele projektu Małopolskie Talenty przypomniała, że istnieją dwa podejścia do tematu zdolności. Jedna definicja mówi, że zdolności to indywidualne właściwości, które odróżniają daną osobę od wszystkich innych osób danej populacji. Według drugiej, zdolności to pewne szczególne predyspozycje, którymi dysponuje stosunkowo niewielki odsetek populacji. Swoją definicję ucznia zdolnego zaprezentował także Szymon Pitek. - Moim zdaniem uczeń zdolny, to taka osoba, która nie jest w stanie w pełni zrealizować w dzisiejszej szkole swojego potencjału.

Podczas dyskusji poruszony został także temat miejsca rodziców i ich możliwości w diagnozowaniu rozwoju dzieci. Dobrym jego podsumowaniem były zacytowane przez Marcina Zaróda słowa profesor Carol Dweck: - Jeśli rodzice chcą dać swoim dzieciom jakiś dar, najlepsze co mogą zrobić, to nauczyć je kochać wyzwania, intrygować się błędami, lubić wysiłek i wciąż się uczyć.

O pracy z uczniami zdolnymi mówiła Maria Mach. - Myślimy o tym, że młodzi ludzie, którzy mają większe potrzeby edukacyjne, potrzebują trudnych wyzwań, rzeczy na tyle trudnych, żeby nie dały się rozwiązać od razu. Rozwiązaniem jest budowanie mostów pomiędzy edukacją szkolną, a nauką. I to jest właśnie to czym my się naprawdę zajmujemy – dajemy tym młodym ludziom szansę pracy bezpośrednio ze specjalistami z danej dziedziny.

Ponieważ Forum odbywało się w Tarnowie, nie mogło zabraknąć kilku słów poświęconych powstającemu w naszym mieście, Pasażowi Odkryć. - Wiemy, że technologia zmienia mózg i wpływa na naszą biologię. Zdajemy sobie sprawę, że czekają nas wyzwania, z którymi nie wiemy jeszcze jak sobie radzić. Uważam, że mamy w życiu za dużo technologii. Dlatego będziemy chcieli w dużej mierze bazować na metodach manualnych lub polegających na angażowaniu całego ciała w aktywność poznawczą i interakcję z eksponatem czy treścią. To jest sposób, który my chcemy wdrażać, projektując ekspozycję – opowiadał Szymon Pitek.

Forum Inteligentnych Specjalizacji odbywa się w ramach projektu Business Boost for Małopolska #2 i realizowane jest przez Wydział Rozwoju Gospodarczego Urzędu Miasta. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem objęli rektorzy Uniwersytetu Jagiellońskiego, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Politechniki Krakowskiej oraz Krakowski Park Technologiczny.

(sm)

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski