Nowe prawo budowlane: ma być szybciej i prościej - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Nowe prawo budowlane: ma być szybciej i prościej

Od 19 września obowiązuje nowe Prawo budowlane, które wprowadza zmiany mające ułatwić i przyspieszyć proces inwestycyjny. Jedną z nich jest podział projektu budowlanego na trzy odrębne części. Prostsze ma być uzyskanie pozwolenia na budowę oraz przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę, a dodatkowo zwiększy się lista inwestycji, które nie będą wymagały pozwoleń. Nowe prawo ułatwi też legalizację części samowoli budowlanych. Usystematyzowanie przepisów sprawi, że łatwiej będzie zwykłemu każdemu składającemu wniosek o pozwolenie.

Zmiany są bardzo szerokie, w dużej części systematyzują przepisy i pozwalają łatwiej odczytać wiele norm, natomiast zmienia się kilka elementów bardzo istotnych z punktu widzenia procesu inwestycyjnego.

Nowe zmiany komentuje Andrzej Banach, dyrektor Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta Tarnowa.

Z punktu widzenia inwestora jak i urzędu ważnych jest kilka głównych zmian porządkujących i upraszczających wymagania ustawy.

Zmieniono definicję obszaru oddziaływania obiektu, który ma wpływ na ustalanie stron postępowania administracyjnego. Ustalenie stron było jedną z głównych przyczyn wznawiania postępowań.

Wprowadzono czytelny podział obiektów i robót zwolnionych z obowiązku pozwolenia na budowę, a wymagających zgłoszenia oraz niewymagających ani pozwolenia, ani zgłoszenia.

Dopuszczono odstąpienie od projektu dołączonego do zgłoszenia budowy (np. budynek mieszkalny jednorodzinny) po dokonaniu ponownego zgłoszenia. Dotychczas wymagało to uzyskania pozwolenia na budowę dotyczącej całego zamierzenia budowlanego. Może to wpłynąć na większe niż dotychczas zainteresowanie inwestorów tą formą zgody na budowę budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

Ograniczono i doprecyzowano w ustawie zakres projektu przedkładanego wraz z wnioskiem o pozwolenie na budowę lub zgłoszeniem. Przedkładany projekt zawiera te elementy, które podlegają sprawdzeniu przez urząd, tj. projekt zagospodarowania i projekt architektoniczno- budowlany w zakresie zgodności z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy oraz przepisami ochrony środowiska. Przedłożyć należy trzy, a nie jak dotychczas cztery egzemplarze projektu wraz z opiniami, uzgodnieniami, decyzjami i innymi dokumentami, których obowiązek doręczenia wynika z przepisu odrębnych ustaw. Spowoduje to uproszczenie procedury zatwierdzania projektu co wpłynie na skrócenie czasu wydawania pozwolenia.

Do projektu technicznego, który nie podlega zatwierdzeniu przeniesiono m.in. projekt konstrukcji, charakterystykę energetyczną, projekty instalacji. Wykonanie projektu technicznego jest konieczne przed rozpoczęciem robót budowlanych. Potwierdza to projektant a inwestor załącza jego oświadczanie do zawiadomienia o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót.

Doprecyzowano wykaz istotnych odstępstw od zatwierdzonego projektu budowlanego, poszerzając zakres nieistotnych. Np. wykonanie robót inaczej niż w projekcie uzgodnionym z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków nie będzie już wymagać zatwierdzenia projektu zamiennego, a jedynie uzgodnienia zmian z WKZ. Spowoduje to zmniejszenie przypadków, w których konieczne będzie zatwierdzenie projektu zamiennego.

Zrezygnowano z konieczności dołączania do wniosku o przeniesienie pozwolenia na budowę zgody dotychczasowego inwestora w przypadku przeniesienia prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości objętej pozwoleniem na nowego inwestora.

Ważne.Jeszcze przez 12 miesięcy do wniosku o wydanie pozwolenia oraz zgłoszenia będzie można dołączyć projekt wykonany w oparciu o przepisy dotychczasowe. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe

- Opisane wyżej zmiany dotyczące zakresu działania administracji architektoniczno- budowlanej należy ocenić pozytywnie. Uwzględniają orzecznictwo sądów administracyjnych, doprecyzowują wymagania np. w zakresie załączanych opinii, uzgodnień, decyzji i innych dokumentów, których obowiązek doręczenia musi wynikać wprost z przepisu odrębnych ustaw. Wpływają na uproszczenie procedur administracyjnych i co za tym idzie skrócenie czasu oczekiwania na pozwolenie na budowę, wprowadzają korzystne zmiany w procedurze zgłoszenia oraz zmniejszają ilość przypadków, w których wymagane jest zatwierdzenie projektu zamiennego – podkreśla Andrzej Banach.


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski