Polsko-ukraińska integracja w SP nr 8
W Szkole Podstawowej nr 8 kształci się już niemal 50 uczniów z Ukrainy. Dzieci uczą się w oddziałach przygotowawczych, w których mogą skorzystać z pomocy asystenta-tłumacza. Tarnowscy uczniowie również uczą się podstawowych ukraińskich zwrotów, dzięki czemu najmłodsi mogą się integrować.
Dzisiejsza uroczystość w SP nr 8 była okazją, by powitać nowo przyjętych uczniów w społeczności szkolnej. – Dzieci uczą się co prawda ponad tydzień, ale chcieliśmy zorganizować dla nich coś na kształt oficjalnego rozpoczęcia roku szkolnego. Wszystko po to, by poczuły się ciepło przyjęte do naszego szkolnego grona. Dlatego też polscy uczniowie uczyli się podstawowych zwrotów po ukraińsku. Bo ta interakcja powinna działać w dwie strony – wyjaśnia Dorota Zaleśny, dyrektorka SP nr 8 w Tarnowie.
Młodzi Ukraińcy uczą się w dwóch oddziałach – dla uczniów klas 1-3 oraz od 4-6. W tym pierwszym uczy się 23 dzieci, w drugim 20. Oprócz nich jest jeszcze troje młodych Ukraińców, którzy pojawili się w szkole jako pierwsi i dołączyli do tradycyjnych klas, a niedługo przeniosą się do klas przygotowawczych. Wszystko wskazuje na to, że powstanie również trzeci oddział, dla dzieci z klas 7-8, gdyż zgłaszają się kolejni chętni.
W oddziałach przygotowawczych uczniowie mają najwięcej zajęć z języka polskiego, w nauczaniu początkowym będzie to sześć lekcji, w oddziale dla klas 4-6 dziewięć lekcji. Do pracy w szkole zatrudniono już nauczyciela z Ukrainy, który posługuje się również językiem polskim. – Ta pani stanowi dla nas bardzo dużą pomoc w relacjach na linii rodzice-szkoła – podkreśla Dorota Zaleśny.
Jak odnajdują się nowo przyjęte dzieci w szkolnej rzeczywistości? – Niektóre są zamyślone lub nieobecne, ale nie wiemy, czy wynika to z ich charakteru czy z przebytej traumy wojennej. Dużo dzieci już się odnalazło w polskiej szkole, widać, że cieszą się z powrotu do szkoły. Nasi uczniowie starają się otoczyć ich opieką – mówi dyrektorka. Aby bardziej zintegrować szkolną społeczność, dyrekcja planuje m.in. zawody sportowe.
Jakie są największe trudności z utworzeniem nowych oddziałów? Uczniowie nie mogą zaczynać zajęć w godzinach porannych, gdyż większość szkół nie posiada o tej porze dostępnych nauczycieli języka polskiego. W przypadku SP nr 8 brakowało szatni dla nowych uczniów, ale dyrekcji udało się wygospodarować miejsce, by dzieci miały możliwość przebrania się. Szkoła czeka również na uruchomienie oficjalnego programu dożywiania.
Aby zostać przyjętym do oddziału przygotowawczego, należy wypełnić odpowiedni wniosek w języku ukraińskim i polskim. Trzeba też przedstawić nr PESEL lub paszport.
(ww)