Poszerzona oferta rehabilitacyjna w Warsztacie Terapii Zajęciowej im. Jana Pawła II - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Poszerzona oferta rehabilitacyjna w Warsztacie Terapii Zajęciowej im. Jana Pawła II

CEL WARSZTATU

Nabycie umiejętności niezbędnych do podjęcia aktywności zawodowej oraz zaspokajania potrzeb efektywnego kontaktu z otoczeniem, a także wskazywanie sposobów życia i postępowania, zgodnych z naukami głoszonymi przez patrona Warsztatu – Jana Pawła II.

Terapeutyczne walory pracy (ergoterapia – terapia pracą, terapia zajęciowa) polegają na poprawie zdolności uczestnictwa w życiu społecznym. Terapia jest działaniem wielokierunkowym, opartym na wykorzystaniu tkwiącego w osobie niepełnosprawnej potencjału rozwojowego, niezależnie od stopnia niepełnosprawności.

Terapia zajęciowa włącza osoby niepełnosprawne w działania, które mają aspekt ruchu, zabawy, treningu i pracy. Zadania realizowane są również przez rozwijanie zainteresowań i zdolności indywidualnych. W toku zajęć szczególną uwagę zwraca się na doskonalenie umiejętności: utrzymania higieny osobistej, prowadzenia prac porządkowych, przygotowywania posiłków, dokonywania zakupów, kształtowania akceptowanych społecznie zachowań, wyrabiania odpowiedzialności i zdyscyplinowania, przestrzegania regulaminu zajęć.

Praca terapeutyczna odbywa się w trzech pionach:

- kształcącym – pracownia gospodarstwa domowego, pracownia komputerowo-internetowa, pracownia podtrzymywania umiejętności edukacyjnych, pracownia rękodzieła artystycznego, pracownia drewna i metalu, pracownia terapii logopedycznej, pracownia terapii psychologicznej;
- rehabilitacji społecznej – nauka samodzielnego życia, ściśle powiązanym z pionem kształcącym,
- rehabilitacji ruchowej – pracownia rehabilitacji układu ruchu.

REHABILITACJA ZAWODOWA

Rehabilitacja zawodowa prowadzona jest w pięciu pracowniach. Zajęcia w nich są głównym elementem dojrzewania do podjęcia w przyszłości pracy zarobkowej (np. w zakładzie pracy chronionej lub na specjalnie przygotowanym stanowisku). Dzięki stawianym zadaniom wyrabiana jest odpowiedzialność za powierzony materiał i narzędzia, cierpliwość, umiejętność zaplanowania wykonywanej pracy, rozłożenie sił i doprowadzenie pracy do końca. Każde z powierzonych zadań jest zakończone sukcesem. Każde jest o stopień trudniejsze od poprzedniego.

REHABILITACJA SPOŁECZNA

W celu rozwijania integracji społecznej Uczestnicy Warsztatu nawiązują kontakt ze środowiskiem lokalnym, innymi środowiskami pracy, a także mieszkańcami. Organizowane są zajęcia dodatkowe z zakresu sportu, kultury, turystyki i wypoczynku.

SAMORZĄD UCZESTNIKÓW

Tworzony przez wszystkich Uczestników, a reprezentowany przez 3-osobowe Prezydium wybierane w głosowaniu jawnym. Samorząd daje Uczestnikom poczucie decydowania o swoim losie i współkierowania miejscem, w którym spędzają siedem godzin dziennie.

PRACOWNIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO

Celem Pracowni jest nauka:

- przygotowania do wykonywania zawodu pomocy kuchennej,
- przygotowania do wykonywania zawodu kelnera,
- samodzielnego przygotowania smacznych i tanich posiłków,
- higieny przy przygotowywaniu posiłków,
- nakrywania i podawania do stołu,
- estetyki jedzenia i zachowania się przy stole,
- posługiwania się sztućcami,
- posługiwania się urządzeniami kuchennymi,
- obróbki pokarmu (mycie, obierania, krojenie),
- tworzenia jadłospisu,
- zasad racjonalnego żywienia,
- odróżniania produktów spożywczych, ich zastosowania i znaczenia,
- jednostek miar i wag,
- umiejętności dokonywania racjonalnych zakupów,
- porządkowania po przygotowanym i spożytym posiłku,
- zasad przygotowywania zapasów żywności na zimę,
- usprawniania manualnego,
- rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- poznanie i utrwalenie zasad savoir vivre’u.

PRACOWNIA DREWNA I METALU

Celem pracowni jest:

- przygotowanie do pracy w zawodzie pomocnika stolarza,
- przygotowanie do pracy w zawodzie pomocnika ślusarza,
- zapoznanie się z podstawowymi narzędziami i maszynami,
- nauka bezpiecznej obsługi maszyn i urządzeń,
- usprawnianie manualne
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- projektowanie i wykonywanie ozdób,
- projektowanie i wykonywanie przedmiotów wykorzystywanych w gospodarstwie domowym (desek do krojenia, drewnianych łyżek, wieszaków, wałków, stolnic, półek, świeczników),
- wykonywanie ramek do obrazów,
- naprawa i konserwacja sprzętów (mebli i innych znajdujących się w gospodarstwie domowym)
- wykonywanie rekwizytów do przedstawień przygotowywanych w Pracowni Podtrzymywania Umiejętności Edukacyjnych,
- poznanie podstawowych zasad obróbki drewna,
- nauka obróbki drewna różnymi technikami,
- nauka przygotowywania projektów i ozdabianie drewna,
- nauka przygotowywania materiałów do pracy,
- nauka planowania poszczególnych etapów wytwarzania produktów,
- nauka sprzątania swojego stanowiska pracy.

PRACOWNIA RĘKODZIEŁA ARTYSTYCZNEGO

Celem Pracowni jest:

- kształtowanie umiejętności umożliwiających podjecie pracy zawodowej na stanowiskach pomocniczych,
- poznanie budowy, obsługi i działania maszyny do szycia,
- kształtowanie umiejętności przyszywania guzików,
- nauka reperacji odzieży,
- nauka dokonywania drobnych przeróbek krawieckich,
- doskonalenie umiejętności prasowania bezpiecznego dla siebie i tkaniny,
- poznanie ściegu haftu i szycia,
- nauka tkania gobelinów,
- nauka projektowania wzorów,
- nauka wykonywania zabawek z papieru (origami), ze sznurka, papieru, gliny i odpadów,
- rozwijanie umiejętności projektowania oraz szycia strojów i dekoracji do przedstawień
- nabywanie umiejętności wykonywania ozdobnych elementów i biżuterii z masy solnej, gipsu, gliny, masy papierowej, modeliny i metalu,
- nauka elementów dziewiarstwa,
- nauka wykonywania patchworków i makram,
- kształtowanie wyobraźni,
- nauka zachowania proporcji oraz perspektywy,
- poprawa zdolności manualnych,
- wyzwolenie zainteresowań artystycznych.

PRACOWNIA KOMPUTEROWO-INTERNETOWA

Pracownia ma na celu:

- nauczenie posługiwania się komputerem oraz podstawowym oprogramowaniem sprzyjającym rozwojowi intelektualnemu,
- poprawę zdolności manualnych,
- przyswojenie umiejętności obsługi najpopularniejszego i najprostszego sprzętu,
- nabycie umiejętności umożliwiających pracę zarobkową w domu lub małej firmie (np. projektowanie, edycja i drukowanie nalepek na chleb),
- naukę zarządzania plikami i folderami,
- naukę drukowania stworzonych dokumentów na drukarkach laserowych i atramentowych,
- naukę skanowania fotografii i grafiki,
- naukę kopiowania na kserokopiarce,
- naukę posługiwania się internetem do pracy zarobkowej w domu,
- naukę obsługi multimedialnych programów edukacyjnych,
- naukę drukowania na kopertach,
- naukę zasad projektowania i edycji wizytówek, zaproszeń, podziękowań,
- naukę obsługi sprzętu do oprawy dokumentów (bindownica, gilotyna, laminator),
- rozwój znajomości klawiatury (skróty klawiszowe),
- naukę pisania i rysowania z wykorzystaniem programów komputerowych,
- współdziałanie i funkcjonowanie w grupie,
- doskonalenie pisowni, przestrzeganie zasad interpunkcji i ortografii,
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej,
- kształtowanie i doskonalenie podstawowych procesów psychicznych,
- doskonalenie pisania, czytania, liczenia i zdolności rozumienia pojęć,
- naukę tworzenia stron internetowych.

PRACOWNIA PODTRZYMYWANIA UMIEJĘTNOŚCI EDUKACYJNYCH

Cele tej Pracowni to:

- zdobywanie wiedzy o zasadach funkcjonowania świata i rynku pracy, poprzez różne zajęcia o charakterze edukacyjnym,
- przygotowanie prezentacji umiejętności przed publicznością i pracodawcą,
- poznawanie zasad savoir-vivre’u,
- kształtowanie umiejętności doboru strojów do okoliczności,
- przygotowywanie okolicznościowych występów i przedstawień teatralnych,
- nabycie i utrwalenie umiejętności pisania, czytania i liczenia,
- terapia przy pomocy muzyki,
- poznawanie gatunków muzyki,
- poznawanie instrumentów muzycznych,
- ćwiczenie pamięci przez naukę wierszy i piosenek,
- nauka recytacji,
- kształtowanie umiejętności autoprezentacji,
- nabieranie pewności siebie,
- nauka pracy zespołowej,
- poznawanie tańców,
- poznanie współczesnej sztuki i kultury: teatru, kina, operetki, opery, muzeów, galerii,
- poznanie instytucji użyteczności publicznej i zasad załatwiania w nich spraw,
- redagowanie pism urzędowych, w sprawach, które mogą dotyczyć Uczestników.

PRACOWNIA TERAPII LOGOPEDYCZNEJ

Podstawowym celem terapii logopedycznej jest stworzenie każdemu Uczestnikowi Warsztatu możliwości komunikowania się z otoczeniem (w sposób werbalny lub niewerbalny – na miarę jego możliwości).

Dokonuje się tego przez:

- usprawnianie oddychania,
- usprawnianie funkcjonowania narządów artykulacyjnych,
- kształtowanie umiejętności prawidłowej realizacji głosek,
- rozwijanie mowy zdaniowej,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się,
- kształtowanie pojęć (wzbogacanie zakresu słownika biernego i czynnego),
- bogacenie kręgów tematycznych (wprowadzanie w życie środowiska społecznego),
- kształtowanie logicznego myślenia,
- kształtowanie spostrzegawczości, percepcji wzrokowej, słuchowej, pamięci słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- usprawnianie manualne (mała motoryka),
- wprowadzanie niewerbalnych systemów komunikacji.

PRACOWNIA TERAPII PSYCHOLOGICZNEJ

Cele i zadania funkcjonowania pracowni terapii psychologicznej:

- diagnozowanie,
- prowadzenie terapii indywidualnej,
- prowadzenie terapii grupowej,
- pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji,
- udzielanie wsparcia,
- ocena postępów,
- pomoc przy tworzeniu indywidualnych programów rehabilitacji,
- nadzór nad poprawnością prowadzonej dokumentacji Uczestników,
- współpraca z opiekunami,
- uczestniczenie w wywiadach środowiskowych,
- opieka nad Samorządem Uczestników.

PRACOWNIA BIŻUTERII ARTYSTYCZNEJ

Poniżej korzyści wynikające z działania Pracowni:

Nowość tego typu zajęć w Tarnowie,
Rozwijanie nowej umiejętności wykonywania biżuterii,
Poprawa koordynacji wzrokowo–ruchowej,
Nauka rozróżniania odcieni kolorów,
Rozwijanie psychofizycznych sprawności,
Rozwijanie nowej umiejętności zawodowej,
Poznawanie technik wykonywania biżuterii, materiałów,
Nauka rozróżniania rodzajów kamieni wchodzących w skład biżuterii,
Wyrobienie wrażliwości i sprawności w zakresie zmysłów, postrzeganie piękna,
Rozwijanie umiejętności współpracy w zintegrowanej grupie,
Rozwijanie kreatywności (np. tworzenie nowych projektów biżuterii),
Nauka używania narzędzi potrzebnych do wykonywania biżuterii, a mających zastosowanie przy innych pracach,
Wzrost samooceny i wzmacnianie zaufania do własnych sił, poczucie własnej wartości,
Praca poprzez wykonywanie biżuterii wzbogaci życie w nową pasje czy hobby.

PRACOWNIA REHABILITACJI UKŁADU RUCHU

Cele i zadania funkcjonowania pracowni:

- poprawa kondycji fizycznej,
- usprawnianie funkcji motorycznych,
- korygowanie wad postawy,
- normalizacja napięcia mięśniowego,
- wyrównywanie, kompensacja defektów wad postawy,
- usprawnianie samoobsługi (mycie się po zajęciach),
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozbudzenie zainteresowań sportem,
- wdrożenie do aktywności fizycznej,
- rehabilitacja rezerw czynnościowych organizmu w zakresie układu krążeniowo-oddechowego,
- zwiększenie wydolności fizycznej i psychicznej,
- relaksacja,
- kształtowanie psychomotoryki (umiejętności ruchowych),
- rozwijanie zasobu wiedzy niezbędnej do podejmowania samodzielnych działań służących zdrowiu, prawidłowemu rozwojowi i aktywności ruchowej,
- kształtowanie charakteru i pożądanych pozytywnych postaw,
- kształtowanie ciała (prawidłowego rozwoju i postawy),
- wzmacniania narządów ruchu,
- prowadzenie zajęć na basenie,
- prowadzenie hipoterapii,
- prowadzenie ćwiczeń aerobowych.


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski