Potencjał rynku cyfrowego - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Potencjał rynku cyfrowego

Nad tym, jak wykorzystać potencjał rynku cyfrowego, zastanawiali się uczestnicy kolejnego panelu dyskusyjnego drugiego dnia 9. Forum Inwestycyjnego. Prelegenci rozmawiali m.in. o wyzwaniach, przed jakimi stoi Polska i o potrzebie ujednolicenia rynku cyfrowego.

Podczas spotkania dyskutowano o problemach, jakie najczęściej występują w Polsce w zakresie cyfryzacji. – Uważam, że prawdziwe wykorzystanie potencjału cyfryzacji nastąpi w Polsce przez małe i średnie przedsiębiorstwa, które wciąż zbyt słabo wykorzystują narzędzia cyfrowe w codziennej działalności – by się rozwijać, by działać efektywniej i otwierać się na nowe rynki – zauważył Jakub Turowski, odpowiadający w Facebook Polska za politykę publiczną. – Jeżeli studentów, małych i średnich przedsiębiorców czy osób wypadających z rynku pracy nie zaczniemy uczyć podstawowych umiejętności cyfrowych, to za kilka, kilkanaście lat, gdy rzeczywiście będziemy mieć prawdziwy rynek cyfrowy, będzie problem z wykorzystywaniem szans, jakie on daje – dodawał Adam Malczak, reprezentujący Google Polska.

Uczestnicy debaty wskazywali również na wyzwania rynku cyfrowego, przed którymi stoi nasz kraj. – Jeżeli Europa, w tym Polska, nie odrobi lekcji o jednolitym rynku cyfrowym, czyli nie skumuluje potencjału rozwojowego pod względem innowacyjności, w tym także infrastruktury technologicznej, to powstaje pytanie: skąd weźmiemy specjalistów, którzy będą wiedzieli choćby, jak wykorzystać grafen czy laser? To przepływ informacji powoduje, że wszyscy w jednej sekundzie wszystkiego mogą się dowiedzieć – zaznaczał Łukasz Kiczma, pełnomocnik zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej e-Commerce Polska. Wskazywał również, że świetnym tego przykładem może być Dania, gdzie cały kraj oplotła sieć światłowodowa, lecz na początku niewielu mieszkańców zdawało sobie sprawę, do czego służyły gniazdka światłowodowe. – Kolejny krok polegał na wyedukowaniu lokalnych użytkowników, jak z nich korzystać. Ten ruch sprawił, że Dania gigantycznie poszybowała technologicznie – dodawał.

Nie zabrakło również dyskusji o barierach, które hamują rozwój ICT w Polsce. – Potencjał jest, sieci są, rozwiązania do oprogramowania również.  Według statystyk europejskich wynika, że małe i średnie przedsiębiorstwa są daleko w tyle, dlatego w tym sektorze dostrzegam duży potencjał. Kolejna bariera to ujednolicenie regulacji rynku – wymieniał Jakub Turowski. Z przedmówcą zgodził się przedstawiciel Google Polska, dodając: – Małym i średnim przedsiębiorcom potrzebne jest wsparcie w zakresie wiedzy związanej z branżą IT. Są takie firmy, które potrzebują tego know how, doświadczenia, by dowiedzieć się, jak się rozwijać – tłumaczył Adam Malczak.

Z kolei Raffaele Buompane, reprezentant Europejskiej Sieci Biznesu i Innowacji EBN, opowiadał, że Polska ma to szczęście, że w porównaniu do „starych” państw członkowskich ma potencjał, by się rozwijać, gdyż w dalszym ciągu może pozyskać spore dofinansowania unijne w ramach programów cyfryzacji.

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z DRUGIEGO DNIA FORUM

(ww)

 


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski