Quo Vadis Tarnowie?
Tarnów miastem dobrych dróg, atrakcyjnym inwestycyjnie, innowacyjnym, wspierającym przedsiębiorczość, przyjaznym dla mieszkańca, a w obszarze regionalnego oddziaływania znaczącym centrum usług ponadlokalnych. To najważniejsze cele nowegostudium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. O przyjęciu tego dokumentu zdecydowali radni podczas ostatniej sesji. - To bardzo ważny dokument, który wskazuje kierunki rozwoju Tarnowa na najbliższe kilkanaście, jeżeli nie kilkadziesiąt lat – mówi zastępca prezydenta Henryk Słomka – Narożański.
- Studium jest opracowywane w oparciu o obowiązujące dokumenty rządowe, regionalne oraz lokalne takie jak Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, strategia rozwoju i plan zagospodarowania przestrzennego województwa małopolskiego oraz Strategia Rozwoju Miasta – Tarnów 2020 – wyjaśnia dyrektor Wydziału Planowania Przestrzennego i Budownictwa Andrzej Banach.
Studium, czyli co?
Opracowanie zostało podzielone na dwie zasadnicze części. Pierwsza z nich opisuje stan istniejący, w tym zagospodarowanie przestrzenne, systemy komunikacji i infrastruktury technicznej, dziedzictwo kulturowe oraz środowisko przyrodnicze. Część druga zawiera kierunkowe opracowania – określoną politykę przestrzenną miasta, sposób kształtowania struktur przestrzennych i zasady zagospodarowania terenów. Wytycza również kierunki ochrony oraz kształtowania środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego, a także rozwoju systemu komunikacji i infrastruktury technicznej.
- Zadaniem studium jest wskazanie w jaki sposób poprzez odpowiednie kształtowanie polityki przestrzennej umożliwić zrealizowanie wytyczonych przez miejską strategię planów rozwojowych – wyjaśnia kierownik Referatu PlanowaniaPrzestrzennegoUMT Jolanta Pawlus.
Studium wskazuje elementy, na których musi skoncentrować się samorząd miasta chcąc w najbliższych latach chcąc wykorzystać szanse rozwojowe Tarnowa. Można to osiągnąć m.in. poprzez wykształcenie efektywnego systemu transportowego, rozbudowę infrastruktury miasta jako ośrodka o znaczeniu regionalnym, utworzenie terenów aktywności gospodarczej ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych technologii, rozbudowę terenów rekreacyjnych czy też rozwój zabudowy mieszkaniowej.
![](https://tarnow.pl/var/ezwebin_site/storage/images/_aliases/large/media/images/studium3/639774-1-pol-PL/Studium.jpg)
Dobre drogi
Studium przewiduje m.in. budowę tzw. obwodnicy wschodniej oraz drogi łączącej węzeł autostradowy Tarnów-Zachód w Wierzchosławicach z węzłem południowej obwodnicy przy ul. Krakowskiej. Ta ostatnia ma być połączeniem autostrady A4 i drogi krajowej nr 4 od strony zachodniej i zarazem domknięciem obwodnicy zewnętrznej Tarnowa.
Plany zakładają ponadto wytyczenie nowych dróg, w tym połączenia ulic Witosa z Wyszyńskiego (po północnej stronie Zakładów Azotowych), połączenia ulic Wyszyńskiego i Szujskiego/Mościckiego, połączenia ul. Tuchowskiej z Krakowską oraz dalej poprzez ul. Warsztatową z ul. Mościckiego i ul. Czystą, a także połączenia ulic Starodąbrowskiej i Jana Pawła II, dalej z ulicą Orkana i Lwowską.
Studium przewiduje również powstanie ulicy wzdłuż linii kolejowej Kraków - Rzeszów na odcinku od ul. Słonecznej/Lwowskiej do ul. Tuchowskiej.
Nowoczesna komunikacja drogowa
Podstawową kwestią w zakresie usprawnienia systemu transportu zbiorowego w Tarnowie oraz regionie tarnowskim mają być działania zmierzające do rozwoju systemu komunikacji miejskiej i regionalnej.
Efektywna sieć linii autobusowych, przystanki pociągów lub szynobusów prowadzących ruch lokalny, a także indywidualny ruch samochodowy bądź rowerowy spotykać się powinny w specjalnych węzłach przesiadkowych, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się po terenie miasta.
- Sieć takich węzłów wyznaczona została w oparciu o lokalizację m.in. proponowanych parkingów „Parkuj i Jedź” oraz „Parkuj i Idź” oraz stacji i przystanków kolejowych. Chcemy, by w Tarnowie powstało w sumie sześć takich węzłów ułatwiających poruszanie się po mieście i regionie różnymi środkami lokomocji – mówi dyrektor Banach.
Co jeszcze?
Studium zakłada także m.in.:
- powstanie centrów lokalnych, które będą zaspokajać potrzeby mieszkańców poszczególnych rejonów miasta w zakresie dostęp do artykułów i usług częstego użytku takich jak handel, oświata, kultura, rekreacja - wszystko w zasięgu dogodnego dojścia pieszego mieszkańców,
- wzmocnienie funkcji regionalnych Tarnowa poprzez inwestycje w zakresie kultury, organizację atrakcyjnych wydarzeń artystycznych, rozwój infrastruktury związanej ze szkolnictwem wyższym w powiązaniu w powiązaniu z działalnością ośrodków badawczo-rozwojowych, rozwój infrastruktury związanej ze sportem i rekreacją oraz utworzenie infrastruktury służącej obsłudze konferencji, kongresów i targów,
- rozwój działalności wykorzystującej innowacyjne rozwiązania i nowe technologie oraz wyspecjalizowanych form działalności gospodarczej w oparciu o istniejące już instytucje – Tarnowski Klaster Przemysłowy zarządzający Podstrefą Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Krakowie. Celem jest utworzenie kolejnych parków przemysłowych i technologicznych,
Ponadto nowy dokument daje możliwość sporządzenia nowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla kolejnych obszarów miasta i wprowadzenia zmian w już obowiązujących. - Te plany określą szczegółowe zasady zagospodarowania danych terenów w mieście. Studium to jedynie ogólne wytyczne co do kierunków kształtowania przestrzeni miasta – mówi dyr. Banach.
Prace nad projektem studium trwały ponad 3 lata. Rozpoczęły się od analiz stanu istniejącego oraz sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej i przyrodniczej. Następnie przygotowano kompletny projekt studium, który wymagał uzyskania pozytywnych opinii szeregu instytucji m. in. miejskiej komisji urbanistyczno-architektonicznej, marszałka województwa, dyrekcji ochrony środowiska czy konserwatora zabytków. Kolejnym krokiem były konsultacje społeczne, które trwały ponad rok. Ostatni etap to przyjcie dokumentu przez radnych miejskich.