Rośnie poparcie wschodniej obwodnicy jako części trasy S73 - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Rośnie poparcie wschodniej obwodnicy jako części trasy S73

Lansowana przez prezydenta Tarnowa Romana Ciepielę budowa wschodniej obwodnicy Tarnowa jako fragmentu obecnej drogi DK nr 73, która stałaby się docelowo drogą ekspresową, zatacza coraz szersze kręgi - pomysł wzbudził zainteresowanie w samorządach, które leżą przy tej trasie, a które również chciałyby w taki sposób skorzystać z rządowych pieniędzy. Udało się też zainteresować koncepcją kilkoro posłów.

- Pojawiło się sporo głosów samorządowców, którzy są zainteresowani podobnymi rozwiązaniami na swoich podwórkach – mówi Roman Ciepiela. – Dlatego uważam, iż trzeba stworzyć szeroki ruch poparcia dla takiej inicjatywy. Samorząd Kielc już popiera pomysł budowy drogi ekspresowej S73, która połączy m.in. stolicę regionu świętokrzyskiego z autostradą A4 i mogłaby się zaczynać na wschodniej obwodnicy miasta. W trakcie przygotowania jest list, który chcę skierować do wszystkich miast i gmin leżących przy tej trasie, z propozycją wspólnego wykorzystania wszelkich możliwości lobbowania za takim rozwiązaniem. Osobiście już poczyniłem pewne kroki - posłanka Urszula Augustyn zdeklarowała, iż niezwłocznie wystąpi w tej sprawie do premiera i ministra infrastruktury. Również inni posłowie, m.in. Małgorzata Chmiel, członkini sejmowej Komisji Infrastruktury, deklarowała swoją pomoc i przypominała, że część obwodnic w kraju, choćby południowa obwodnica Warszawy czy obwodnica Trójmiasta były w całości realizowane z budżetu centralnego.

Prezydent Tarnowa podkreśla, że zmiana obwodnicy Tarnowa (i innych miejscowości, które z takiego rozwiązania chciałyby skorzystać) na drogę ekspresową wymaga ustawy sejmowej, dlatego wszędzie szuka poparcia.

Zapytany ostatnio o tę inicjatywę w audycji radiowej poseł Piotr Sak nazwał działania prezydenta „ucieczką do przodu” i stwierdził, że pomysłu nie można wykluczyć, podkreślając, że jako poseł „może zanieść go dalej”, bo m.in. rolą posła jest wspierać takie inicjatywy.

Jednym z podstawowych projektów dla województwa małopolskiego nazwał wschodnią obwodnicę Tarnowa podczas wizyty w mieście poseł Sławomir Neumann.

Również goszczący w Tarnowie poseł Mateusz Bochenek stanowczo podkreślił, że takie projekty państwo winno wspierać i przekazywać na nie środki, bo samorządy ich nie mają, albo muszą je przeznaczać na cele newralgiczne dla mieszkańców.

Koncepcja prezydenta Ciepieli dotycząca włączenia wschodniej obwodnicy Tarnowa w ciąg przyszłej drogi ekspresowej S73 to recepta na rozwiązanie problemów związanych z olbrzymimi kosztami budowy obwodnicy, które w przeważającej części miałby pokryć budżet miasta, choć przecież z obwodnicy nie korzystaliby tarnowianie, ale byłaby ona dla ruchu tranzytowego do autostrady A4 i dalej – do granicy południowej. Droga ma duże znaczenie krajowe i służyłaby rozwojowi gospodarczemu i kulturowemu południowo-wschodniej części kraju i usprawniłaby też znacząco połączenie z południową granicą.

Część trasy Kielce-Busko-Szczucin- Tarnów-Jasło – Krosno i dalej na południe jest już zrealizowana, są wybudowane nowe obiekty inżynieryjne (m.in. przeprawa na Wiśle w Borusowej) i obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej, budowane są kolejne mosty i obwodnice.

- Rozmawiałem na ten temat z prezydentem Kielc, które też projektują wschodnią obwodnicę i nasze wspólne starania mogłyby być uwieńczone sukcesem, gdyby rząd rozważył przekwalifikowanie drogi krajowej nr 73 na drogę ekspresową S73 i rozpoczął jej budowę właśnie w tych dwóch punktach: obwodnica wschodnia Kielc i obwodnica wschodnia Tarnowa – podkreśla Roman Ciepiela.


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski