Tak i nie dla parkowania w centrum Tarnowa - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Tak i nie dla parkowania w centrum Tarnowa

Zakaz parkowania na placu Kazimierza Wlk. po zakończeniu jego remontu u części tarnowian spotkał się z aplauzem, inni twierdzą, że miejsc parkingowych w ścisłym centrum jest za mało i nie można zmniejszać ich liczby. Podczas poniedziałkowego spotkania w Sali Lustrzanej zwolennicy i przeciwnicy obydwu opcji przedstawiali swoje racje, a miejscy urzędnicy zaprezentowali koncepcje zwiększenia liczby miejsc parkingowych w ścisłym centrum i poza nim. Według nich, 36 miejsc postoju, które zlikwidowane zostaną na placu Kazimierza Wlk. i przyległej ul. Katedralnej można uzupełnić w innych miejscach ciągu miesiąca od oddania inwestycji.

Tarnów, podobnie jak inne ośrodki w Polsce charakteryzujące się staromiejską zabudową ich centrów, boryka się z problemem miejsc parkingowych dla samochodów, których w błyskawicznym tempie przybywa. W skali roku przybywa w mieście ponad 2,5 tysiąca samochodów - w 2017 roku zarejestrowanych było 73 tys. 858 pojazdów w tym 53 tys. 190 samochodów osobowych. Na koniec grudnia roku 2018 było to już 76 tys. 935 pojazdów, w tym 55 tys. 419 osobowych. Te ciągły wzrosty powodują oczywiście problemy z miejscami do parkowania, przede wszystkim w centrum.

Choć władze miejskie starają się o wygospodarowanie i budowanie jak największej liczby miejsc postoju to jednak ciągle słychać narzekania na ich brak. W ostatnich dniach, po informacji, iż plac Kazimierza Wlk. będzie po remoncie wyłączony z parkowania, tego rodzaju głosów przybyło, choć decyzja spotkała się też z aprobatą tarnowian, którzy są za zakazem parkowania, a nawet zlikwidowania ruchu samochodowego w zabytkowym centrum – sporo wypowiedzi na temat pojawiło się w mediach społecznościowych.

O wszystkich tych aspektach w poniedziałek 1 kwietnia przedstawiciele władz miejskich dyskutowali na specjalnym spotkaniu w Sali Lustrzanej z zainteresowanymi mieszkańcami starówki. W spotkaniu udział wzięli przede wszystkich właściciele kamienic i najemcy lokali użytkowych w zabytkowym centrum, ze szczególnym wskazaniem na plac Kazimierza.

Ich zdaniem nie należy likwidować parkingu na placu Kazimierza, bowiem – w największym skrócie - może mieć to wpływ na ubywanie klientów, których i tak jest mało.

Nie zgodził się z tą opinią prezydent Roman Ciepiela, który podkreślił, iż likwidowane miejsca postojowe zostaną zrekompensowane poprzez wyznaczenie nowych, również w tzw. strefie śródmiejskiej.

Projekty nowych miejsc postojowych zaprezentował z-ca dyrektora Zarządy Dróg Miejskich i Komunikacji Artur Michałek, który zwrócił uwagę, iż znaczna część z nich będzie w odległości do sześciu minut spacerem od tych, które zostaną zlikwidowane.

Części zebranych argumenty te nie przekonały, zwrócili się do prezydenta, aby wziął pod uwagę np. przywracanie choćby części miejsc parkingowych na placu Kazimierza Wlk. po sezonie letnim. Roman Ciepiela obiecał, iż przyjrzą się takim możliwościom służby miejskie. Dodał też, iż władze miejskie rozpatrują również koncepcje budowy w centrum kilkupoziomowych parkingów: rozważane są trzy lokalizacje, w tym jedna – w ramach tzw. partnerstwa publiczno-prywatnego – na terenie obecnego prywatnego parkingu przy ul. Brodzińskiego. Obecni na spotkaniu lokalni przedsiębiorcy sugerowali również, aby miasto wspomagało właścicieli prywatnych gruntów w centrum, którzy zainteresowani byliby budową zwykłych parkingów.

Podczas spotkania dyskutowano również o planowanym remoncie rynku, pojawiających się powoli planach remontu nawierzchni ul. Wałowej i jej ożywienia. Padła m.in. koncepcja przywrócenia na obecnym deptaku tzw. ograniczonego wolnego ruchu miejskiego, a prezydent uznał, iż pomysł jest wart rozważenia.

 

Obecnie w całej Strefie Płatnego Parkowania jest 2330 miejsc postojowych, w tzw. centralnej strefie śródmiejskiej jest ich 198, na placu Kazimierza Wlk. oraz ul. Katedralnej było dotychczas 36 miejsc.

W związku z likwidacją parkingów i placu Kazimierza Wlk. i ul. Katedralnej przybędzie miejsc postojowych w innych obszarach tzw. strefy centralnej. Na ul. Staszica przedłużony będzie obecny pas postojowy, na ul. Targowej, po przeniesieniu postoju taksówek bliżej Rynku, powstanie zatoka postojowa. Planuje się na odcinku ul. Goldhammera wprowadzenie jednego kierunku ruchu i powiększenie pasa postojowego. Zatoki postojowe mają powstać przy ulicach: Franciszkańskiej, Cichej i Kopernika. Przy ul. św. Anny planowana jest budowa parkingu.

Poza strefą starówki pasy postojowe zostaną wyznaczone przy ulicach: Brodzińskiego, Nadbrzeżnej Górnej, Polnej, Widok. Przy ul Mostowej planowana jest budowa parkingu, przy ul. Jagiellońskiej budowa zatoki postojowej, poszerzony zostanie parking przy ul. Starodąbrowskiej.

Rozpatrywane są też możliwości zwiększenia liczby miejsc postojowych po wprowadzeniu jednego kierunku ruchu na odcinkach ulic: Kołłątaja, Dąbrowskiego, Limanowskiego, Chopina.

O nowych funkcjach placu Kazimierza Wlk. można przeczytać tutaj:

http://tarnow.pl/Dla-mieszkancow/Aktualnosci/Miasto/Plac-Kazimierza-bez-samochodow

IK


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski