Zmieniasz mieszkanie lub inne dane – zmień dowód osobisty - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Zmieniasz mieszkanie lub inne dane – zmień dowód osobisty

Przypominamy mieszkańcom, że każda zmiana danych zamieszczonych w najważniejszym dowodzie tożsamości – dowodzie osobistym (np. zmiana adresu, czy nazwiska) skutkuje obowiązkiem złożenia wniosku o wydanie nowego dowodu z aktualnymi danymi osobowymi (wyjątkowo osoba przebywająca za granicą ma na to 3 miesiące). Należy to zrobić przed upływem 14 dni od zaistnienia zmiany. Niezłożenie takiego wniosku pociąga za sobą poważne konsekwencje.

Powoduje to unieważnienie dowodu osobistego po upływie 3 miesięcy od zaistnienia zmiany (dla osób przebywających za granicą 4 miesiące). Unieważnienia dokonuje system elektroniczny traktując każdy przypadek jednakowo, bez taryfy ulgowej nawet w sytuacjach losowych. Unieważniony dowód osobisty pozbawia nas możliwości załatwienia wielu spraw, gdzie potrzebne jest np. oficjalne ustalenie naszej tożsamości. Jednym z bardziej dolegliwych może okazać się niewpuszczenie nas do samolotu w locie międzynarodowym, mimo posiadania ważnego biletu, albo problem z zawarciem umowy kredytowej w banku.

Jedynym rozsądnym sposobem ustrzeżenia się przed takim problemami jest terminowe złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego z dołączonym dwiema fotografiami. Należy podkreślić, że fotografie muszą odzwierciedlać aktualny wygląd osoby ubiegającej się o wydanie dowodu, co oznacza, że wykonane rok, czy kilka lat wcześniej nie będą mogły być przyjęte. Jeżeli przy wcześniejszym składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego nie dostarczyliśmy swojej metryki albo aktu zawarcia małżeństwa, a urodzenie lub małżeństwo nie było rejestrowane w USC w Tarnowie, to niezbędne jest dołączenie takiego dokumentu. Za wydanie dowodu nie zapłacimy żadnej opłaty.

Warto dodać, że dowód osobisty zostanie również unieważniony z następujących przyczyn:

1) zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub znalezieniu dowodu przez inną osobę,

2) upływu ważności dowodu osobistego,

3) odbioru dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego,

4) utraty obywatelstwa polskiego przez jego posiadacza;

5) zgonu jego posiadacza.

Stanie się to z dniem zaistnienia wskazanego wyżej zdarzenia. Wówczas, w dwóch pierwszych przypadkach, należy niezwłocznie złożyć określone wcześniej dokumenty w biurze wydającym dowody osobiste, aby otrzymać nowy dokument. Należy pamiętać, że odnaleziony dowód, który wcześniej został zgłoszony jako utracony, jest nieważny i nie można się nim posługiwać. Możemy popaść w kłopoty, jeżeli zostaniemy uznani za osobę, która skradła cudzą tożsamość i posługuje się nią, a takie zdarzenia mają niestety miejsce. Zatem odnaleziony dowód osobisty należy zwrócić do Urzędu, który go wydał.

Szczegółowe informacje w sprawach dowodów osobistych można uzyskać drogą telefoniczną tel.: 14 68-82-616, bądź pocztą elektronicznąb.glod@umt.tarnow.pl albo: p.kepa@umt.tarnow.pl.

Informacje te dostępne są również w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Tarnowa na stronie internetowej: www.tarnow.pl.

Należy ich szukać wg następującej ścieżki jak załatwić sprawę w urzędzie > wg kompetencji > Centrum Obsługi Mieszkańców > Biuro Spraw Obywatelskich > wydanie dowodu osobistego.


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski