Muzyczne wydarzenie roku - koncert Białoszewski '44 - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Muzyczne wydarzenie roku - koncert Białoszewski '44

W roku 70 rocznicy powstania warszawskiego prezentujemy koncert oparty na fragmentach „Pamiętnika z powstania warszawskiego" Mirona Białoszewskiego w niezwykłym wykonaniu Kingi Preis, Adama Nowaka z zespołu Raz, Dwa, Trzy i autora kompozycji Mateusza Pospieszalskiego, chóru i zespołu muzycznego.

Tematem prezentowanych w koncercie utworów jest historia walczącego miasta i kolejne etapy jego agonii. Opowieść o tragedii Warszawy ma tu jednak znaczenie metaforyczne- jest opowieścią o tragedii każdej wojny, każdego aktu ludobójstwa, przemocy czy terroryzmu, obrazem okrucieństwa historii i cierpienia niewinnych ludzi, również tych żyjących współcześnie.

„Pamiętnik z powstania warszawskiego" Mirona Białoszewskiego to uznany za arcydzieło utwór opisujący życie ludności cywilnej w czasie powstania, oddający w najdrobniejszych szczegółach prawdę o nastrojach, emocjach i przeżyciach warszawiaków, w sposób nieszablonowy, szczery i pozbawiony patosu."

 

Recenzenci pisali o koncercie BIAŁOSZEWSKI 44 mi in.:

„Bo to tekst i muzyka są tu najważniejsze. (...) I okazuje się, że nie trzeba nic więcej, żeby utrzymać widza przez półtorej godziny w najwyższym napięciu, po czym wypuścić go z sali ze ściśniętym gardłem. No tak, ale jaki to jest tekst i jaka muzyka."

(Magda Piekarska Gazeta Wyborcza 26.03.2014)

„ (...) Kinga Preis - „wzorzec z Sevres" kunsztu wykonawczego piosenki, po prostu czapki z głów - śpiewała prostą, warszawską historię bez niepotrzebnego patosu. Razem z Adamem Nowakiem, Mateuszem Pospieszalskim (...) opowiedzieli o setkach tysięcy ludzi uwięzionych w burzonym, płonącym mieście. (...) W koncercie - wizji Jerzego Bielunasa - nie znalazł się żaden niepotrzebny szczegół. (...) Tłem dla opowieści były wstrząsające wizualizacje(...) W pełnej prostoty opowieści o wojennej tragedii dostrzegłam nie tylko dramat Powstania Warszawskiego, ale też każdego aktu przemocy, po współczesne wydarzenia na Ukrainie."

(Małgorzata Matuszewska - http://wroclaw.naszemiasto.pl/artykul/galeria/przeglad-piosenki-aktorskiej-kinga-preis-bez-patosu-o,2209948,t,id.html)

Mateusz Pospieszalski sięga po różnorodne formy muzyki: nawiązujące do barokowej polifonii, melodyki godzinek i litanii, aż po brzmienia, popowe i  rockowe rapowane i śpiewane. Kolejne utwory koncertu ukazują różne sceny z życia walczącego miasta: Litania piwnic - modlitwę tłumów stłoczonych w piwnicach i schronach i przeżywających tam grozę nalotów i bombardowań. Studnia w poprzek to utwór wykorzystująca efekty ciszy, szeptów, plusku i kapania wody oparty na dramatycznym opisie przejścia kanałami Starego Miasta, Katedralności - mówią o zagładzie katedry warszawskiej. Utwór oparto na motywach muzyki oratoryjnej i kościelnej. W Koncercie Szopenowskim przypomniane zostaje autentyczne zdarzenie z lata 1944 r., gdy w jednej z kawiarni w centrum Warszawy pod niemieckim ostrzałem grano dla powstańców koncert szopenowski.

Utworom muzycznym towarzyszą współczesne wizualizacje graficzne, łączące fabularne impresje z fragmentami tekstu Białoszewskiego. Wyeksponowano w nich zaburzone rytmy i rozbite, okaleczone formy narracji.

MUZYCY:
Marcin Pospieszalski gitara basowa/kontrabas
Dariusz Bafeltowski gitara
Marek Pospieszalski saksofon/klarnet
Nikodem Pospieszalski perkusja 
Łukasz Pospieszalski fortepian 
Natalia Pospieszalski flet /wokal 
Kwartet smyczkowy: 
Beata Wołczyk (I skrzypce), Magdalena Ksiądzyna (II skrzypce) lub Tomasz Kulisiewicz (zamiennie), Szymon Kruk (altówka), Bożena Papała (wiolonczela)
Uwaga! Informujemy, że cena biletu przy rezerwacji dokonanej w czasie przedsprzedaży obowiązuje tylko podczas jej trwania. Na 3 dni przed koncertem obowiązuje cena 45 zł.


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejTarnów.pl miesięcznik miejski