7 mln zł na nowe autobusy i systemy obsługi miejskiej komunikacji

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie otrzyma z Unii Europejskich 6 mln 944 tys. zł dofinansowania na zakup niskoemisyjnych autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym CNG, dostosowanie zaplecza technicznego i modernizację systemów zarządzania ruchem.

Tarnowskie MPK złożyło do Departamentu Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie konkursowy wniosek o dofinansowanie zakupu niskoemisyjnych autobusów CNG wraz z dostosowaniem zaplecza technicznego. We wniosku znalazły się również zagadnienia związane z integracją różnych środków transportu, poprawą jakości obsługi podróżnych, modernizacją i budową telematycznych systemów zarządzania ruchem.

Wniosek okazał się dobrze przygotowany i uzasadniony i 13 sierpnia prezes MPK Jerzy Wiatr otrzymał miłą wiadomość, iż firma spełniła wszystkie kryteria dofinansowania projektów w ramach unijnego działania „Niskoemisyjny transport miejski”, a wniosek został wybrany do dofinansowania maksymalną kwotę 6 mln 944 tys. 925 zł.

Unijne dofinansowanie przeznaczone zostanie na zakup pięciu nowoczesnych autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym CNG oraz zakup elektronicznych systemów usprawniających miejską komunikację. Przede wszystkim miejska komunikacja autobusowa zostanie zintegrowana z rowerem miejskim. W autobusach będą wyświetlane informacje jaka liczba rowerów znajduje się na poszczególnych stacjach – będzie można się przesiąść i dalszą podróż odbyć rowerem. To pierwszego tego rodzaju usprawnienie w Polsce. Kolejną nowością będzie dynamiczny system informacji przesiadkowej – na elektronicznych tablicach w autobusach wyświetlane będą na bieżąco informacje o tym, jakich linii pojazdy będzie można „złapać” na kolejnych przystankach.

Nowością od dawna postulowaną będzie możliwość opłacenia przejazdów miejskim autobusem przy pomocy karty płatniczej, bez konieczności wcześniejszego zakupu jakiegokolwiek biletu. Docelowo opłaty będą pobierane w systemie check in – check out, czyli ile przejedziemy, tyle zapłacimy. Wchodząc do autobusu zbliżamy kartę do czytnika i system rejestruje rozpoczęcie podróży, wysiadając zbliżamy kartę ponownie i system rejestruje zakończenie jazdy. Jeżeli pasażer dysponuje tego rodzaju usługą, kartę płatniczą może zastąpić smartfon z modułem NFC. Zapłaty za przejazd kartą rejestrowane są w centralnym module obsługującym autobus i w każdej chwili mogą zostać zweryfikowane przez kontrolera biletów.

Warto dodać, iż z unijnych funduszy zmodernizowane zostaną również systemy liczenia pasażerów, system łączności radiowej z autobusami, wyremontowana zostanie też hala napraw w MPK.

K