Masz problem z reklamacją? Skorzystaj z pomocy rzecznika konsumentów
Odrzucone reklamacje obuwia, telefonów, sprzętu elektronicznego lub usług remontowo-wykończeniowych – to najczęściej zgłaszane przez tarnowian skargi do miejskiego rzecznika konsumentów. W ostatnim czasie także do tej listy można dopisać także prośby o interwencje w sprawach dotyczących zwrotu zaliczki przy rezygnacji z imprez turystycznych z powodu pandemii koronawirusa.
Skargi można składać na trzy sposoby: wrzucać do urny znajdującej się przy ul. Nowej 4, wysyłając pocztą tradycyjną na adres Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów lub poczta elektroniczną na adres mailowy rzecznik.konsumentow@umt.tarnow.pl. W przypadku ostatniego wariantu, należy dołączyć kopie dokumentów z zeskanowanym, odręcznym podpisem konsumenta.
Rola miejskiego rzecznika konsumentów zaczyna się wtedy, kiedy konsument sam nie był w stanie uzyskać reklamacji. Zazwyczaj działania podejmowane są w ciągu dwóch tygodni - rzecznik wysyła list do przedsiębiorcy, a w przypadku nieuzyskania odpowiedzi wysyłane są kolejne powiadomienia.
Najczęstszą formą rozstrzygnięcia jest ta na podstawie rękojmi, czyli odpowiedzialności sprzedawcy za towar, która wynosi 2 lata. W tym przypadku, należy pamiętać, że domniemanie istnienia wady w chwili wydania towaru dotyczy tylko pierwszego roku. Wówczas to sprzedawca ma obowiązek wykazać, że wada nie istniała w momencie wydania towaru. Natomiast, w sytuacji stwierdzenia wady towaru po upływie roku od dnia sprzedaży to konsument powinien wykazać, że wada towaru istniała w momencie zakupu.
Jak pokazują dane, tarnowianie chętnie korzystają z pomocy pracowników Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów. W minionym roku udzielono 3.009 porad konsumenckich i informacji prawnych w zakresie ochrony praw konsumenta (osobiście, przez telefon lub w formie elektronicznej), natomiast w 202 sprawach rzecznik wystąpił do przedsiębiorców z interwencją na piśmie.
(pm)