Międzynarodowy Dzień Konsumenta
Dziś, 15 marca, obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Konsumenta. To dobra okazja, aby przypomnieć tarnowianom, jakimi instrumentami dysponuje miasto, aby dbać o ochronę interesów konsumenckich. Jednym z nich jest Miejski Rzecznik Konsumentów.
Zadaniem rzecznika jest niesienie pomocy konsumentom. Pomoc ta prowadzona jest przede wszystkim poprzez udzielanie porad zarówno osobiście, przez telefon, jak i za pomocą poczty elektronicznej. Rzecznik pomaga również w sporządzaniu pism, w tym pism procesowych. Można mu zgłaszać różnorakie problemy powstałe na linii konsument-przedsiębiorca. Mogą one dotyczyć na przykład umowy sprzedaży obuwia, odzieży, wyposażenia mieszkania czy działalności dostawców energii, gazu, ciepła, wody i usług telekomunikacyjnych.
Miejski Rzecznik Konsumentów wykonuje swe zadania przy pomocy Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów, które mieści się w budynku Urzędu Miasta przy ul. Nowej 4. , tel. 14 688-28-50 i czynne jest w godzinach pracy magistratu.
Przypomnijmy, że historia konsumencka sięga roku 1962, kiedy to prezydent Stanów Zjednoczonych John F. Kennedy przedstawił projekt ustawy o prawach konsumentów zwany dziś jako Karta Praw Konsumenta (Consumer Bill of Rights), formułujący podstawowe prawa konsumenckie. Najważniejszymi aktami prawnymi zawierającymi w swej treści prawa konsumentów są: art. 169 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 76 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
(ks)