Miejskie autobusy ułatwią przesiadki - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Miejskie autobusy ułatwią przesiadki

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne uruchamia w swoich autobusach asystenta przesiadek - ma poprawić komfort korzystania z autobusów. Asystent przesiadek polega na śledzeniu lokalizacji autobusów w czasie rzeczywistym i przekazaniu kierowcy autobusu stojącego na przystanku informacji, że inny autobus za chwilę nadjedzie na przystanek i powinien poczekać na przesiadających się pasażerów.

asystent przesiadek

Autorem koncepcji oprogramowania dla autobusowych autokomputerów jest prezes MPK Jerzy Wiatr. - To jedyny taki system w Europie, a być może na świecie stworzony dla zwiększenia komfortu pasażerów tarnowskich autobusów. Nikt z nas nie lubi widoku uciekającego autobusu, na który chcieliśmy się przesiąść, a ten system ma znacząco zminimalizować takie sytuacje  – podkreśla Jerzy Wiatr, prezes MPK w Tarnowie, współautor programu.

Jak to działa? Przez analizę rozkładów jazdy na wybranych węzłowych przystankach (tzw. punktach przesiadkowych) identyfikowane są kursy różnych linii, które odjeżdżają planowo o tej samej godzinie. To tworzy listę tzw. „zdarzeń przesiadkowych” - ta czynność jest wykonywana w odpowiedniej aplikacji dołączonej do centralnego systemu zarządzania komunikacją miejską w Centrum Nadzoru Ruchu.

W ramach wprowadzania systemu asystenta przesiadek zmodyfikowane zostało także oprogramowanie autokomputerów wszystkich autobusów, zarządzających punktualnością i ich systemami informacji pasażerskiej. Po wybraniu przystanków węzłowych (na tę chwilę 10) następuje automatyczny wybór tzw. zdarzeń przesiadkowych. Od tego momentu zaczyna się praca systemu.

Jak to wygląda w praktyce? Autobus A przyjeżdża na przystanek i jeżeli nie jest opóźniony wtedy system sprawdzi kiedy na ten przystanek przyjedzie powiązany z nim autobus B. Jeżeli autobus B ma przyjechać nie później niż 60 sekund od planowanego czasu przyjazdu, to na ekranie autokomputera autobusu A pojawia się komunikat, aby poczekać określony czas na autobus B. Jeżeli autobus A jest opóźniony lub oczekiwanie na autobus B powodowałoby zwiększenia opóźnienia taka wiadomość dla kierowcy nie pojawi się.

Komunikat z asystenta, jaki otrzymuje kierowca jest sugestią, a nie nakazem. Powinien się on do niego zastosować, ale jeżeli uzna, że w danym czasie i miejscu ruch uliczny jest duży, a oczekiwanie na przesiadkę jest zbyt długie, co może powodować opóźnienia, może jechać dalej. - Być może zmienimy tę zasadę w przyszłości, gdy ocenimy działanie systemu w dłuższej perspektywie – mówi prezes Wiatr.

W Tarnowie jest obecnie 10 punktów przesiadkowych, na każdym jest kilku do kilkunastu zdarzeń przesiadkowych dziennie. Asystent przesiadek kosztował 30 tys. zł, nie było konieczności montażu jakichkolwiek fizycznych urządzeń.

 

(pm)


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski