Pomoc dla Ukrainy – jak działa infolinia TCI?
Tarnowskie Centrum Informacji prowadzi specjalną infolinię, gdzie udzielane są informacje dotyczące form pomocy dla Ukraińców. Dziennie pracownicy odbierają 350-400 telefonów, odpowiadają również na maile, które przychodzą na specjalnie utworzoną skrzynkę kontaktową. – Dziennie udzielamy pół tysiąca informacji. Telefony nie przestają dzwonić – mówi Marcin Pałach, dyrektor Tarnowskiego Centrum Informacji.
Wiele osób zgłasza się również osobiście do biura, znajdującego się przy Rynku 7, by zasięgnąć informacji bezpośrednio u źródła. Pracownicy odpowiedzialni są również za tworzenie bazy wolontariuszy, dlatego to właśnie do nich trafiają wszystkie formularze zgłoszeniowe.
Jakie najczęściej padają zapytania do pracowników obsługujących infolinię? Dotyczą przede wszystkim noclegów, legalizacji pobytu uchodźców, wsparcia finansowego, zgłaszania do urzędu ich pobytu w mieście, wsparcia żywnościowego i materialnego. Są też pytania o pracę, naukę w szkole, wynajmu mieszkań.
Oprócz standardowych pytań, padają też nietypowe. Uchodźcy pytają o możliwość wyrobienia Karty Polaka, o instrukcje dotyczące bezpłatnego podróżowania koleją po Polsce i Europie, o możliwość wymiany hrywien w Tarnowie, wykonania testów covidowych przed dalszą podróżą samolotem, rejestracji kart SIM, a nawet zwiedzania muzeów.
W związku z napływem coraz większej liczby uchodźców z Ukrainy w ostatnich dniach, dotychczasowa baza dostępnych mieszkań zmniejsza się z dnia na dzień. Obecnie duży problem stanowi kwaterowanie dużych rodzin, które nie chcą się rozdzielać, a sporym wyzwaniem jest zakwaterowanie w jednym miejscu np. rodziny dziewięcioosobowej – dziadków oraz ich córek z dziećmi. Goście zza wschodniej granicy nie chcą wyjeżdżać do podtarnowskich miejscowości, wolą zostać zakwaterowani w Tarnowie.
Dodajmy, że infolinia działa od poniedziałku do piątku w godz. od 8 do 20, natomiast w weekendy od 9 do 17. Tel: 14 688 90 94. Można też wysyłać pytania drogą elektroniczną: ukraina@it.tarnow.pl.
(ww)