Wyzwanie dla USC
Od marca Urzędy Stanu Cywilnego muszą zmierzyć się z niełatwym zadaniem, jakim jest pełna informatyzacja usług. To efekt wprowadzenia programu „Źródło”, który docelowo ma usprawnić i ułatwić załatwianie spraw administracyjnych. Póki co, mieszkańcy którzy udają się do urzędu, muszą uzbroić się w cierpliwość.
Informatyzacja systemu dotyczy wszystkich wspomnianych urzędów miejskich i gminnych w całym kraju. To skutek wdrożenia Systemu Rejestrów Państwowych, nadzorowanego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Jednak tylko kierownik USC lub jego zastępca, a nie MSW, ma wyłączne prawo na wprowadzanie wpisów do rejestrów.
Nowa baza danych będzie aktualizowana na bieżąco w miarę zgłaszania lub rejestracji nowych aktów, np. urodzin, małżeństw czy zgonów. Procedura wydłuży się jednak o akceptację kierownika lub zastępcy USC, który autoryzuje dokument odpowiednim podpisem elektronicznym. Dopiero po zatwierdzeniu zmiany w systemie, mieszkaniec będzie mógł otrzymać stosowny dokument. Dodatkowo wprowadzanie zmian do systemu będzie wymagało weryfikacji danych z rejestru PESEL.
Spore zmiany szykują się również dla rodziców noworodków, gdyż to kierownik USC będzie nadawał dzieciom numer PESEL oraz je meldował. Mieszkaniec, podczas jednej wizyty w USC zarejestruje dziecko, otrzyma stosowny odpis z aktu urodzenia oraz numer PESEL noworodka.
Ponadto zniesiono tzw. właściwość miejscową urzędów, dlatego obywatel może załatwić każdą swoją sprawę w wybranym przez siebie urzędzie na terenie całego kraju. Jedynym warunkiem jest rejestracja wcześniej wydanych aktów stanu cywilnego w systemie Źródło, dokonana przez właściwy USC.
– Proces obsługi klientów w kilku pierwszych latach na pewno się wydłuży – przyznaje Krystian Krawczyk, Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Tarnowie. – Urzędynie mają żadnego wpływu na funkcjonalność programu – dodaje K. Krawczyk.
Nowy elektroniczny System Rejestrów Państwowych został w całości opracowany i stworzony przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Centralny Ośrodek Informatyzacji.
(ww)