Rigoletto
Muzyczna opowieść o niezwykłej miłości, śmierci i przekleństwie o olbrzymich emocjach. W centrum akcji nie stoi piękny bohater, tak jak przed Rigolettem we włoskich operach bywało. W szpetnym, ułomnym służącym toczą walkę dwie strony osobowości - lojalnego sługi okrutnego władcy i troskliwego, kochającego ojca.
Ze śmiechem przygląda się on niecnym uczynkom swojego pana do czasu, kiedy ofiarą staje się jego własna córka. Przysięga wówczas zemstę, wynajmując płatnego mordercę.
![](https://tarnow.pl/var/ezwebin_site/storage/images/_aliases/large/media/images/rigoletto/329167-1-pol-PL/rigoletto.jpg)
Czy może przypuszczać, że dla ocalenia księcia zakochana dziewczyna poświęci własne życie? Tak wypełnia się klątwa...
Opera Rigoletto to może być opowieść o uzależnieniu mężczyzny od kobiety i odwrotnie. Tajemnicą są kobiety - medytacyjne zagadki dla mężczyzn. Dla Księcia, który je "pożera" setkami i dla Rigoletta, który ma tylko jedną - córkę - kopię matki.
Muzyka skłania do postawy medytacyjnej, ciągłe powtarzanie tych samych tematów. Jakby analiza intuicyjna sfery uczuć, obsesji, obrazów, które nas opętują.
Uciekać od weryzmu konwencja szczególnie w tej operze sprzeczna ze światem muzycznym. Zmierzać zatem do bardzo subiektywnej - surrealno-medytacyjnej zasady budowania sytuacji - przez to wchodzenie w sfery podświadomości, sfery "archetypów", głębokich uczuć i intonacji, medytacyjnie analizowanych z pomocą muzyki i gestu bardzo oszczędnego, zbliżonego do medytacji ruchu Tai chi - jako środka ekspresji o maksymalnej koncentracji i skupienia.
O tytule:
Opera w 4 aktach
Prapremiera 11 marca 1851, Wenecja
Polska premiera 1853, Warszawa
O postaciach:
Rigoletto - jego historia: przenosi się z miasta do miasta. Ukrywa się - nie ma nazwiska, rodziny, przyjaciół. Zazdrosny, namiętny porywczy. Morduje językiem, nienawidzi innych. Kocha tylko Gildę i zmarłą żonę. Decyzje interpretacyjne. Zamordował żonę z zazdrości - kochając ją. Jest obłędnie zazdrosny o córkę. Gilda podobna do swej matki- jest także obiektem jego pożądania. Musi zabić Księcia bo córka go kocha - przecież mógłby po prostu z nią uciec. Udaje garbusa - w garbie trzyma swój majątek. Chce wzbudzać garbem litość u córki i innych. Znienawidzony przez innych jak zwykle musi uciekać, żeby ocalić swoje życie. Wprowadzić postać Błazna - Kukły - jakby wewnętrzny obraz Rigoletta. Operuje tą kukłą atakują i ośmieszając innych. Kukła w pewnych momentach wyzwala się. Zaczyna działać samoistnie w scenach wizji z zamordowaną żoną, gdzie jest jego alter ego.
Gilda - kocha ojca, ale czuje jego "zły dotyk", boi się jego gwałtowności, zazdrości i miłości. Pogrążona w swoim świecie iluzji, przeczuć, złej przeszłości ojca i matki, pragnie innej miłości. Ale jej wyobraźnia ma skazę - dziwność zrodzoną z obcowania z ojcem - jego podłością, którą instynktownie wyczuwa, jego gwałtownością i bezwzględnością. Kiedy spotyka się z Księciem - pogrążona w medytacyjno-muzycznym odczuwaniu ich spotkania, nawet nie bardzo wie na ile to jest prawda, na ile wyobraźnia - sen szczęścia. Kiedy po porwaniu ponownie spotyka się z Księciem tworzy sytuację zbudowaną ze swoich pożądań i obaw w stosunku do mężczyzn. Byk władca i kobieta. Przerażona tym ucieka. Konsekwencje związku z Księciem są bardziej interesujące, gdy ?konsumpcja? seksualna nie nastąpiła.
Sparafucile - nie ma żadnego powodu by mu wierzyć. Siostra Magdalena to jego główna prostytutka, kochanka, matka jego dziecka. Zbliżyć los Sparafucila do losu Rigoletta. Zazdrosny, władczy, oszust, bezwzględny, namiętny i chciwy, kłamca, uciekający z miasta do miasta, nie mający przyjaciół, rodziny i ojczyzny.
Magdalena - połączyć ją z Giovanną, za którą się podaje - to "wtyka" Sparafucila, przez to zrozumiałe skąd Książe nagle znajduje się u Magdaleny w 3 Akcie. Zakochana w Księciu, co czuje zazdrosny Sparafucile i dlatego też chce go zabić.
Książę - z kompleksem Casanowy, zdobywający kobiety w poszukiwaniu tej jedynej. Niezdolny do miłości, bojący się jej, nagle wpada w sidła niewinnej dziewczyny. Nastąpiła tylko inicjacja tajemniczą wyobraźnią niewinnej dziewczyny. Książę się po raz pierwszy zakochał. Nastąpił związek duchowy a nie cielesny. Znalazł kobietę - tajemnicę. Kiedy ona od niego ucieka, a ojciec ją zabiera i znika, zostaje mu po niej tylko klatka z kanarkiem. Pijany, z klatką idzie do prostytutki, ale rozpamiętuje niepojętą dla niego przygodę, sięgającą jakiejś głębokiej tajemnicy. Upija się i mimo zalotów nie korzysta z zakochanej w nim Magdaleny. Kiedy się budzi rano, znowu powraca temat kobiety, której nie posiadł a pokochał.
Obsada:
* Książę Mantui Krzysztof Bednarek, Vasyl Grokholskyi, Tomasz Kuk, Krzysztof Marciniak, Leszek Świdziński, Adam Zdunikowski
* Rigoletto Andrzej Biegun, Andrzej Dobber, Jerzy Mechliński, Leszek Skrla, Dainius Stumbras, Mikołaj Zalasiński
* Gilda Katarzyna Oleś-Blacha, Edyta Piasecka-Durlak, Joanna Woś
* Sparafucile Janusz Borowicz, Rafał Siwek, Volodymyr Pankiv, Wiesław Nowak
* Magdalena/Giovanna Agnieszka Cząstka, Małgorzata Ratajczak, Bożena Zawiślak-Dolny
* Hrabia Monterone Przemysław Firek, Krzysztof Witkowski
* Hrabia Ceprano Wiesław Nowak, Jacek Ozimkowski, Volodymyr Pankiv
* Hrabina Ceprano Karin Wiktor-Kałucka, Joanna Tylkowska
* Dworzanin Marullo Michał Kutnik, Konrad Szota
* Dworzanin Borsa Janusz Dębowski, Franciszek Makuch
* Paź Marta Poliszot, Kamila Mędrek-Żurek
* Dowódca straży Jan Migała, Andrzej Wartalski
* Marionetka Maciej Zabielski, Tadeusz Żak
* Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej
Realizatorzy:
* Kierownictwo muzyczne Aurelio Canonici
* Reżyseria Henryk Baranowski
* Scenografia Henryk Baranowski, Sławomir Lewczuk
* Kostiumy Zofia de Ines
* Przygotowanie chóru Ewa Bator
* Realizacja światła Robert Baliński
* Choreografia i ruch sceniczny Janina Niesobska
Sponsorem koncertu operowego jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.
Termin: 17 maja 2011r., godz. 19.00
Miejsce: Centrum Sztuki Mościce
Bilety: 50 zł - normalny, 45 zł - opcja "2+2" (zniżka dla czterech osób, wyłącznie w przedsprzedaży),
Sprzedaż i rezerwacja (ważna do trzech dni): kasa CSM, ul. Traugutta 1, tel. 14 633 46 04